loading...
تیم سایبری تومور
آخرین ارسال های انجمن
admins بازدید : 585 شنبه 25 دی 1395 نظرات (0)

زيتون درختچه اي است به ارتفاع تقريبا سه متر ولي هنگاميكه در شرايط مساعد پرورش مي يابد ارتفاع آن حدود 1مترو قطر تنه اش به 3 متر ميرسد. چوب درخت زيتون بسيار سخت و مقاوم است  . رنگ آن زرد است كه خطوطي قهوه اي رنگ در آن وجود دارد .

 

 

 

از چوب زيتون براي تهيه اشياء چوبي ظريف استفاده مي شود . برگهاي آن سبز رنگ ، بيضوي و  دراز و بوضع متقابل يكديگر بر روي ساقه قرار گرفته اند .

نحوه استفاده : به عنوان سالاد و جانشین غذا استفاده میگردد و خواص بسیار زیادی دارد که در زیر به آن اشاره خواهد شد :
خواص : زیتون Olive
نام علمی Olea europaea
گیاه شناسی
زیتون درختچه ای است به ارتفاع تقریبا سه متر ولی هنگامیکه در شرایط مساعد پرورش می یابد ارتفاع آن حدود 12متر و قطر تنه اش به 3 متر میرسد .
چوب درخت زیتون بسیار سخت و مقاوم است . رنگ آن زرد است که خطوطی قهوه ای رنگ در آن وجود دارد . از چوب زیتون برای تهیه اشیاء چوبی ظریف استفاده می شود . برگهای آن سبز رنگ ، بیضوی و دراز و بوضع  متقابل یکدیگر بر روی ساقه قرار گرفته اند ...

منشاء درخت زیتون احتمالا منطقه مدیترانه بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است .
زیتون معمولا در اوائل تابستان شروع به گل دادن می کند و میوه آن کم کم ظاهر می شود . در اواخر تابستان میوه آن به ثمر می رسد . در این هنگام زیتون سبز است و بتدریج تبدیل به بنفش و قهوه ای و  سپس سیاه می شود بطوریکه در اواخر پائیز که موقع برداشت میوه است رنگ آن بکلی تیره است .

admins بازدید : 332 شنبه 25 دی 1395 نظرات (0)

بررسی خود ارضایی از نقطه نظر علمی
فروید، "پدر" علم روانکاوی، بر این باور است که برقراری رابطه جنـسی در انسان از دو خـواستگاه متفاوت نشات می گیرد. رویـکرد اولـیه غـریزی یـا فیزیـولوژیـک اسـت و دیـگری پـی آمد مـاهیـت نفسانی-عـاطفی انسـان ـاست.

 

با در نظر گرفتن دیـدگاه فیـزیولوژیک، رابطه ی جنسی در نتیجه رشـد ویژگی های ابتدایی جنسی در افراد ایجاد می شود. به عبارت دیگر انسان ها زمانی که از نظر جسمی به رشد کافی میرسند، آمـادگی بـرقرای ارتبـاط جنسی را پیدا می کنند. (این دوران که بلوغ نام دارد، در خانم ها در سن 18 سالگی و در آقایون در سن 21 سالگی به آخرین مرحله ی خود می رسد.)


در طول 7 سـال ابتـدایی زنـدگی، نیروی جنسی در یک پسر
بچه در تمام قسمت های بدن او توزیع می شود. از 7 تا 14 سالگی، نیروی جنسی به اعضای جنسی منتقل می گردد ( در آقایون بیضه ها و در خانم ها تخمدان) در این زمان تفاوت های ظاهری میان جنس مذکر و مونث پدید می آید.


در مردان استخوان ها قدری درشت تر شده و بدن عضلانی تر می شود، و به تدریج تن صدای آنها تغییر پیدا می کند. البته باید توجه داشت که این تغییرات با گذر زمان تکمیل می شوند. شروع این تغییرات حاکی از ابتدای سن بلوغ است. پس از آن منی و به مثابه آن اسپرم تولید می شود، ولی اسپرم ها در این زمان به بلوغ کامل نرسیده اند. بر اساس پژوهش های پزشکی، محققین بر این باورند که اسپرم ها در سن 18 سالگی شروع به بالغ شدن می کنند و در سن 21 سالگی مرحله ی بلوغ آنها تکامل پیدا می کند. در این زمان رشد بیضه ها و غدد مترشحه داخلی بدن نیز به آخرین حد خود می رسد.


ارتباط میان غدد جنسی و غدد درون ریز
در ارگانیسم بدن انسان 7 غده مترشحه داخلی وجود دارد. هر یک از این غدد هورمون های متفاوتی را ترشح می کنند که پیام های مختلفی را به اعضای دیگر منتقل میسازند. این غدد مسئول تنظیم و تعدیل عملکردهای مختلف بدن از جمله رشد، فشار خون، دمای بدن، میزان کلسیم، شکر، فسفر، و از همه مهمتر عملکرد جنسی افراد هستند.

 

زمانی که هر یک از این غدد به نحوی قادر به نشان دادن واکنش درست از خود نباشند، بدن ممکن است با انواع و اقسام مختلف اختلالات مواجه شود. به همین دلیل است که برخی از افرادی که در غدد خود با اختلال روبرو می شوند، باید با استفاده از هورمون های مصنوعی نیازهای بدن خود را مرتفع سازند.


مهمترین غده درون ریز، غده هیپوفیز نام دارد. این غده توانایی آن را دارد که به کل غدد درون ریز شدت و یا کسرت عمل وارد کند. غده ی هیپوفیز همچنین از جمله مهمترین غده های جنسی نیز محسوب می شود.
غده معروف هیپوفیز که محور اصلی کنترل فعالیت های بیضه ای/تخمدانی است، کنترل کلیه ی تنظیمات جنسی در بدن خانم ها و آقایون را به عهده دارد.
در مردان این غده فعالیت های جنسی خود را از زمان بلوغ -یعنی درست وقتی که هورمونهایی را به منظور تحریک اعضای جنسی به خون می فرستد- کار خود را شروع می کند.


در خانم ها هم غده ی هیپوفیز در دوران بلوغ با ایجاد هورمون هایی که سبب تخمک گذاری در تخمدان ها می شوند، کار خود را شروع می کند. هر یک از تخمک ها حاوی هورمون های جنسی زنانه هستند که سبب ایجاد و گسترش خصوصیات زنانه در بانوان می شوند.
همه ی انسان ها در تمام طول زندگی خود دائماً در حال انتقال و تغییر شکل انرژی هستند. همه چیز در زندگی انسان ها شروع و پایانی دارد و رابطه جنسی نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.


اندام های جنسی انرژی را تولید می کنند که باعث ایجاد تمایلات و گرایش های جنسی در افراد می شود؛ اما به منظور تولید یک چنین انرژیی، اندام های جنسی باید از منبع ذهنی تغذیه شوند. افکار و تصورات جنسی به عنوان مواد اولیه ی تولید اسپرم و انرژی جنسی محسوب می شوند.
زندگی یک انسان از تلفیق یک اسپرم با تخمک شکل می گیرد. تنها یک اسپرماتوزوئید (نطفه) این توانایی را دارد که یک انسان جدید خلق نماید. گفته می شود که در هر بار انزال، مردها چیزی در حدود میلیون ها اسپرم از دست می دهند.


در یک زمین کشاورزی زمانی که کشاورز تصمیم می گیرد دانه بکارد، بهترین انواع دانه ها را انتخاب می کند، زمین را به خوبی شخم می زند، و دو تا سه دانه می کارد –و نه میلیونها- و زمانیکه این دانه ها بزرگ شده و رشد کردند، از آنها استفاده کرده میوه هایشان را میخورد و زندگی می کند.


به عنوان مثال یک درخت لیمو را در نظر بگیرید. این درخت زمانی به مرحله تکامل خود می رسد که بتواند میوه های رسیده ی لیمو پرورش دهد. اما اگر کسی به این امر توجه نداشته باشد و میوه ها را پیش از رسیده شدن کامل از درخت بچیند، با این کار خود به رشد درخت صدمه وارد کرده و اجازه نمی دهد که درخت به رشد و تکامل نهایی خود برسد.

 

admins بازدید : 900 دوشنبه 29 دی 1393 نظرات (0)

به نام خدا

امروز آموزش شماره یک فتوشاپ را برای شما آماده کردیم.

این آموزش مهارت خاصی نمی خواهد و در حد مبتدی می باشد . ما در این آموزش به شما یاد می دهیم که چگونه امضاء یا لوگوی خود را روی یک تصویر قرار دهید .

فایل های مثال زده شده برای آموزش شامل ( + و + ) می باشد

 

اول تصویر را در فتوشاپ باز می کنیم .

 


1

 

 

 

بعد از باز کردن تصویر به شکل زیر در برنامه نمایش داده می شود .

 

2

 

همانطور که مشاهده می کنید تصویر دارای بک گراند سفیدی می باشد و ما نمیتوانیم لوگوی خودمان را روی تصویر قرار دهیم .

 

پس مانند تصویر زیر به سراغ پاک کن ها میرویم و گزینه magic eraser را انتخاب می کنیم .

توجه ( توجه کنید زمانی که پس زمینه ای نداشته باشد و پس زمینه شترنجی باشد نیاز به پاک کردن نیست و لایه را داپلیکیت میکنیم )

3

 

بقیه در ادمه مطلب ...

 

 

 

 

 

admins بازدید : 276 چهارشنبه 17 دی 1393 نظرات (0)

ممکن است این سناریو برای شما بارها پیش آمده باشد: در حالی که مشغول کار با کامپیوتر شخصی‌تان هستید و از گوشی هوشمند اندرویدی‌تان فاصله دارید صدای نوتیفیکیشن گوشی را می‌شنوید که خبر از دریافت یک پیام در یک اپلیکیشن پیام‌رسانی یا شبکه اجتماعی می‌دهد. در این شرایط خیلی علاقمند بودید که بدون سر زدن به گوشی می‌توانستید به سادگی صرفا پیام را در کامپیوترتان ببینید و بعد با کیبورد کامپیوترتان شروع به تایپ پاسخ کنید تا اینکه به سراغ گوشی رفته و پیام را بخوانید و پاسخ دهید. حتی ممکن است مایل باشید تلفن همراه را سایلنت کنید در این شرایط باز هم مجبور هستید مرتب به گوشی سر بزنید و از وجود تماس یا پیام باخبر شوید.


استفاده از نرم‌افزار دسکتاپ مخصوص اپلیکیشن

اگر خوش‌شانس باشید سرویس موردنظر شما یک نرم‌افزار ویندوز، مک یا لینوکس ارائه می‌دهد. به عنوان یک نمونه اپلیکیشن پرطرفدار وایبر برای سه سیستم‌عامل پر‌استفاده ویندوز، مک و لینوکس نرم‌افزار دسکتاپ ارائه می‌دهد که از سایت رسمی اپلیکیشن قابل دانلود است.

 

desktopApp

 

در زیر تعدادی از اپلیکیشن‌های دارای نرم‌افزار دسکتاپ را می‌بینیم:

Viber:
ویندوز، مک، لینوکس

Hipchat:
ویندوز، مک، لینوکس

Skype:
ویندوز، مک، لینوکس

Line:
ویندوز، ویندوز ۸، مک

AIM:
ویندوز، مک

admins بازدید : 391 سه شنبه 16 دی 1393 نظرات (0)

 بعضی‌ها تصور می‌کنند تنها شرط لازم برای داشتن یک وبلاگ موفق، تنها عرق ریختن است، من هم در ابتدا اینطور فکر می‌کردم. اما بعداً متوجه شدم که بدون مدیریت و راهبری هوشمندانه، این امر ممکن نمی‌شود.

در این پست ۱۱ ابزار که به داشتن یک تجربه وبلاگ‌نویسی راحت‌تر و موفق‌تر کمک می‌کنند را معرفی خواهیم کرد:


انتخاب موضوع با Buzzsumo

انتخاب موضوع برای وبلاگ‌نویسی همیشه کار راحتی نیست. برای موفقیت در وبلاگ‌نویسی شما باید درک درستی از علایق مردم داشته باشید و با قالب و پوسته‌های نو برای آنها در مورد این علایق بنویسید. اولین ابزار به ما در یافتن این علایق یاری می‌رساند.

همانطور که قبلاً هم در پستی بررسی کردیم، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها در تضاد با هم نیستند، بلکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری برای کمک به وبلاگ‌ها و بیشتر دیده شدن مطالبشان باشند. ابزار Buzzsumo از همین ویژگی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

Buzzsumo در حقیقت خزنده‌هایی مانند آنچه در موتور جستجوی گوگل مورد استفاده است، دارد که دائماً پست‌های بلاگ‌ها را رصد و ایندکس می‌کنند، سپس نتایج را بر حسب تعداد به اشتراک گذاشته شدنشان در شبکه‌های اجتماعی مرتب می‌کند. به این ترتیب می‌توانیم ببینیم که چه مطالبی در گذشته بازخورد خوبی در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند و سپس شروع به نوشتن مقالاتی با آن زمینه‌ها نماییم.

کافیست سری به وب‌سایت این سرویس وب بزنید و در صفحه اصلی آن یک کلمه کلیدی مرتبط با زمینه یا صنعت خود بنویسید. من عبارت “وبلاگ‌نویسی” را جستجو کردم.

 

 

buzzsumo

 

 

همانطور که در نتایج می‌بینیم یکی از مواردی که بیشترین تعداد اشتراک گذاشته شدن در فیس‌بوک را داشته مربوط به معرفی ابزار‌های وبلاگ‌نویسی است، این می‌تواند گویای نیاز به نشر مطالبی در خصوص این ابزارها باشد.

البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که از قرار معلوم برنامه پشت این سرویس هنوز بخش بزرگی از کلمات کلیدی فارسی به اشتراک گذاشته شده را در بر نگرفته، اما به هر حال فعلاً می‌تواند ابزار مناسبی برای پیدا کردن موضوعات پرطرفدار لااقل در زبان انگلیسی باشد.

ادامه ...

admins بازدید : 268 سه شنبه 09 دی 1393 نظرات (0)

دیدن کابوس و ترس از آن، چیزی است که تقریبا همه بچه‌ها و همینطور خود والدین دچار آن می‌شوند. هیچ پدر و مادری نیست که چنین تجربه‌ای را نداشته‌ باشد. بیشتر پدر‌ و مادر‌ها، مایلند که هر کاری انجام دهند تا فرزندشان کابوس نبیند. اما آنها کاری از دستشان بر نمی‌آید، زیرا خواب دیدن و همچنین کابوس‌ها، جزء زندگی هستند حتی نوزاد قبل از تولد در شکم مادر دچار خواب می‌شود، این موضوع را دانشمندان آمریکایی بعد از اینکه به وسیله الکترود‌های حساس، بالا رفتن فعالیت‌های مغز نوزاد را اندازه‌گیری کردند، به اثبات رساندند به این ترتیب که نوزاد در شکم مادر نصف طول مدت خوابش در حال خواب دیدن است.
خواب به طور کلی دو مرحله دارد که در اصطلاح علمی "REM" و "nonREM" نامیده می‌شود. مرحله رم یعنی حرکت سریع چشم زیر پلک‌ها بسته همراه با فعالیت کامل مغز. این اتفاق حدود 4 تا 6 بار در شب وقتی که ما در حال دیدن خواب‌های خوش یا وحشتناک هستیم روی می‌دهد. این مرحله حدود 10 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود میزان "REM" (حرکت سریع چشم) در خواب کمتر می‌شود.
"REM" (حرکت سریع چشم) به هنگام خواب عمیق به مرور کاهش می‌یابد که این مرحله "NON REM"‌ (مرحله خواب دیدن بدون حرکت سریع چشم) نامیده می‌شود. البته فقط 3 درصد از کودکان در این مرحله از خواب دچار کابوس هم می‌شوند. دانشمندان آمریکایی معتقدند که این حالت کابوس نیست، بلکه آن را "ترس شبانه" می‌نامند که در حین آن بچه با ترس و در حال فریاد زدن از خواب بیدار می‌شود. این ناآرامی حدود 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد و بچه آرام می‌شود و دوباره خوابش می‌برد. دانشمندان احتمال می‌دهند که کودکان و بزرگسالانی که دائم دچار ترس شبانه می‌شوند کسانی هستند که در حال خواب وقتی که شروع به هذیان دیدن می‌کنند دچار ترس می‌شوند. با اندازه‌گیری فعالیت‌های مغزی در این اشخاص متوجه شده‌اند که ضربان قلب و تنفس آنها افزایش می‌یابد. مثلا در آغاز مرحله خواب و شروع مرحله خواب عمیق فعالیت مغز صفر است ولی ناگهان و به فاصله یک ثانیه فعالیت آن به 100 می‌رسد درست مثل بیداری و این فعالیت سریع مغز شخص را دچار ترس می‌کند.
یکی از محققان خواب دکتر "رونالد" احتمال می‌دهد که دلیل این واکنش کم‌خوابی است. البته باید یک زمینه ارثی هم وجود داشته باشد چون بسیاری از کودکان موقعی که دچار این کابوس می‌شوند در خواب شروع به راه رفتن می‌کنند و این حالت در بعضی از خانواده‌ها مکرر دیده می‌شود.
محققان خواب معتقدند بچه‌هایی که دچار کابوس می‌شوند ولی از خواب بیدار نمی‌شوند نباید بیدار کرد چون در هر صورت صبح اصلا یادشان نمی‌آید که در خواب چه دیده‌اند؛ در این حالت والدین باید فقط سعی کنند بچه را نوازش کنند و نگذارند که در اثر حرکت خودش را زخمی کند و وقتی مرحله ترس شبانه گذشت باید کودک را به صورت صحیح در رختخواب قرار دهند.
ترس شبانه هیچ ارتباطی با آنچه که معمولا تحت عنوان خواب دیدن گفته می‌شود، ندارد.
در واقع ترس شبانه فقط از ترس و وحشت تشکیل شده و هیچ کمکی به تکامل کودک نمی‌کند در حالی‌که خواب دیدن طبیعی برای رشد و پرورش کودک بسیار مهم است. در آزمایش‌هایی که در مورد خواب انجام شده ثابت شده است انسان‌هایی که خواب نمی‌بینند دچار بیماری‌های جسمانی و روانی می‌شوند. خواب دیدن می‌تواند باعث آرامش انسان شود.
خواب‌های کودکان معمولا بسیار ساده و روشن هستند. خواب در بچه‌های 3 تا 5 ساله از اتفاقات بسیار ساده روز و گاهی فقط از یک شکل تشکیل شده است. در سن 5 تا 6 سالگی کمی طولانی‌تر می‌شود و از مراحل متعدد و مشکل‌تری تشکیل می‌شوند. بیشتر آنها اتفاقات روز را در خواب می‌بینند، مثلا اگر داستانی بخوانند در مورد گرگ یا سگ گله، در خواب همان کاری را می‌کنند که در داستان اتفاق افتاده است.
معمولا راه ورود به خواب کودکان، بررسی کار‌های روزانه آنهاست. احساسات کودکان معمولا در شب به شکل یک حیوان در خوابشان ظاهر می‌شود و هرچه سن کودک بالا می‌رود مردی با قیافه ترسناک جانشین شکل حیوانی می‌شود. در تعبیر خواب‌های کودکان مثل خواب‌های بزرگسالان همیشه یک تصویر ثابت وجود دارد، مثلا کودک خواب می‌بیند که یک سوسمار با دهان باز ایستاده یا یک حیوان مشابه دیگر. والدین نمی‌توانند کابوس کودکان را از بین ببرند اما می‌توانند کمک کنند که تعداد آنها کمتر شود و کودک دائم رنج نبرد. مثلا اجازه ندهند که فرزندشان فیلم‌های ترسناک و هیجان‌آنگیز ببیند یا سعی کنند خصوصا شب‌ها محیط خانوادگی را آرام نگه دارند.
باید برای بچه‌ها وقت کافی گذاشته شود،‌ با آنها حرف زد، برایشان داستان‌های خوشحال‌کننده و آرام تعریف کرد، یا با هم شعر‌های کوتاه بخوانند، اگر با رعایت تمام این مسائل باز هم کودک دچار کابوس شد والدین می‌‌توانند به آرامی او را نوازش کنند و آرام در گوشش بگویند که فقط خواب است و این در بیداری وجود ندارد تا بچه دوباره به خواب رود.
نکته مهم این است که کودکان در سن 9 سالگی به مرور می‌فهمند که آنچه در خواب می‌بینند واقعیت ندارد.

admins بازدید : 306 پنجشنبه 04 دی 1393 نظرات (0)

کلیدهایم را کجا گذاشته‌ام؟ این فرد را قبلا کجا دیده‌ام؟ نام آن بازیگر معروف در فلان فیلم چه بود؟ امروز چه کارهایی را باید انجام دهم؟ و مواردی از این دست.

آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چگونه اطلاعاتی را که در طول روز به آن نیاز دارید، به یاد می‌آورید؟ هنگامی‌که قرار ملاقات‌ها، تاریخ تولد افرادی را که برای ما مهم هستند فراموش می‌کنیم یا اشیا را در اطراف خود گم می‌کنیم و یا نام اشخاص آشنا را فراموش می‌کنیم، تازه به اهمیت حافظه پی می‌بریم. مطالعات مربوط به حافظه، یکی از حوزه‌های با نفوذ و مورد علاقه محققان در روان‌شناسی شناختی است. موضوع روان‌شناسی شناختی کشف فعالیت‌های ذهنی یا فکری انسان است. روان‌شناسی شناختی در نیمه دوم قرن بیستم بین سال‌های 1950 تا 1970 مطرح شد و همگام با پیشرفت‌های فناوري، پژوهش‌های بسیار گسترده‌ای نیز در این حوزه انجام گرفت، به طوری که امروزه بر شاخه‌های مختلف روان‌شناسی سایه افکنده است. روان‌شناسی شناختی، ارتباط روان‌شناسی با سایر رشته‌های علمی‌ مانند عصب‌شناسی، زبان‌شناسی و رايانه را بیشتر کرده است. علوم شناختی که به‌طور ساده به صورت "پژوهش علمی‌درباره ذهن و مغز" تعریف می‌شود، شاخه‌ای میان‌رشته‌ای است که شعبه عام‌تری از دانش بشری است که مباحث روان‌شناسی شناختی به اضافه مباحثی از رشته‌های عصب‌شناسی شناختی، زبان‌شناسی شناختی، فلسفه ذهن و علم رایانه و هوش مصنوعی را در بر‌می‌گیرد. علوم شناختی به ما در درک این که فعالیت‌های شناختی انسان مانند ادراک، حافظه، زبان و حل مسئله، چگونه و توسط چه ابزار‌های زیستی صورت می‌گیرند و چگونه و تا چه حد می‌توانیم نظیر این فعالیت‌ها را با به کارگیری ابزارهای فیزیکی شبیه‌سازی کنیم، کمک می‌کند.
همه کارهایی که از ما سر می‌زند مانند دیدن، شنیدن، به خاطر آوردن، حرف زدن و حتی اعمال حرکتی مانند برداشتن یک استکان چای همه با فرآیند‌های شناختی همراه است. ما ضمن دریافت اطلاعات و رویدادهای طبیعی از محیط اطرافمان، آنها را از طریق فرآیندهای ذهنی‌مان، دگرگون، کم و یا زیاد می‌کنیم. به این ترتیب بازنمایی مناسبی ‌از آنها در ذهن خود پدید می‌آوریم. در واقع شناخت، ما را قادر می‌سازد تا به صورتی موفقیت‌آمیز، خود را با محیطی که در آن قرار داریم، انطباق دهیم. یکی از مزیت‌های عمده علوم شناختی این است که بلافاصله منجر به فناوری‌های شناختی می‌شود، یعنی در خدمت انسان قرار می‌گیرد تا کیفیت زندگی او را افزایش دهد.
 حتما تاکنون از خود پرسیده‌اید که روان‌شناسی شناختی چه کمکی به فهم پدیده فراموشی و تقویت حافظه می‌کند؟ در اولین قدم برای شناخت حافظه همان‌قدر که ضروری است تا بدانیم اطلاعات چگونه در حافظه وارد می‌شوند، به همان اندازه نیاز داریم که بدانیم چگونه اطلاعات از دست می‌روند و ما دچار فراموشی می‌شویم. معمولا دو نظریه برای فراموشی ارائه شده است (کرمی، 1383).
نظریه اول بر این باور است که موارد ذخیره شده در حافظه به سادگی پاک می‌شوند یا از بین می‌روند، مانند نوشته‌ای که در مقابل نور خورشید یا زیر باران قرار بگیرد و به تدریج محو و کاملا ناخوانا شود. این فراموشی در اثر گذشت زمان اتفاق می‌افتد. مگر آنکه برای نگهداری سالم آن کاری انجام گیرد.
 نظریه دوم معتقد است که موارد ذخیره شده در حافظه از بین نمی‌روند، بلکه با یادگیری‌های بعدی دچار وقفه می‌شوند. به عبارت دیگر فراموشی به دلیل مداخله محفوظات دیگر اتفاق می‌افتد.
اگر رد حافظه به طور خود به خودی محو شود و زوال یابد، عامل اساسی تعیین‌‌کننده برای میزان فراخوانی یا فراموشی اطلاعات، زمان سپری شده است. هرچه فاصله بین یادگیری و یادآوری طولانی‌تر باشد فراموشی بیشتر اتفاق می‌افتد. برای مثال شما خاطرات دوران کودکی خود را سخت‌تر از خاطرات چند روز گذشته به خاطر می‌آورید. یکی از راهبردهای نگهداری و حفظ آموخته‌ها و خاطرات گذشته تمرین و تکرار است. 
اگر فراموشی ناشی از اثر مداخله اطلاعات دیگر باشد، عامل اساسی باید حوادثی باشد که در این زمان اتفاق می‌افتد. هرچه حوادث مزاحم بیشتری اتفاق افتد فراموشی بیشتر می‌شود. برای مثال تصور کنید شما فیلمی‌را تماشا کرده‌اید که در آن شخص سارقی کیف زن جوانی را کنار بانک می‌دزدد. روز بعد، در صفحه حوادث روزنامه، گزارش یک کیف دزدی را در یک طلافروشی می‌خوانید. سپس اگر از شما سوال کنند که در فیلم، کیف زن جوان را در کجا ربوده بودند شما ممکن است دچار اشتباه شوید. 
اما پیرامون اینکه اطلاعات چگونه وارد حافظه ما می‌شوند؛ روان‌شناسان شناختی معمولا فرآیندهای اصلی حافظه را شامل سه نوع عملیات می‌دانند: رمزگردانی، اندوزش و بازیابی‌ (‌خرازی، 1387). این مراحل غالبا متوالی تلقی می‌شوند. در رمزگردانی، داده‌های حسی را به شکل بازنمودهای ذهنی در می‌آورید. اندوزش اشاره به این دارد که شما چگونه اطلاعات رمزگردانی شده را در حافظه خود نگهداری می‌کنید. بازیابی ‌اشاره به چگونگی دستیابی ‌به اطلاعات ذخیره شده در حافظه دارد. این فرآیندها با هم در تعاملند و به یکدیگر وابسته‌اند. یکی از علت‌های فراموشی ما این است که در هنگام رمزگردانی اطلاعات، ذهن ما در جاى دیگرى بوده است. وقتى شما بدون تفکر درباره عملى، آن را نا خود آگاه انجام مى‏دهید، در واقع آن را در ذهن خود ثبت نمى‏کنید؛ پس در آینده نیز چیزى را به خاطر نمى‏آورید. راه حل آن است که آگاهانه عمل کنید و اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافى توجه و حضور ذهن دارید. 
راهبردهای یادآوری و حفظ اطلاعات بر حسب سن، جنس، سطح تحصیلات، فرهنگ و زبان تفاوت می‌کنند (‌خرازی، 1387). یکی از راهبردهای عمومی‌ براى به خاطر آوردن هر موضوع جدید، آن است که آن موضوع جدید با موارد دیگرى که از قبل آن را مى‏شناختیم، یا آن را به راحتى به خاطر مى‏آوریم، مربوط کنیم. چرا ما به سادگى نقشه ایتالیا را به خاطر مى‏آوریم؛ اما به دشوارى مى‏توانیم شکل سرزمین‏هاى آلمان یا فنلاند را به یاد آوریم؟ زیرا معلم از کودکى به ما آموخت که ایتالیا شبیه یک چکمه است؛ یعنى شکلى که ما از قبل آن را مى‏شناختیم. 
برای تقویت حافظه، از قدرت تصویر ذهنى خود بیشتر استفاده کنید! متخصصان علوم شناختی مى‏گویند: هر چه به تصویر درآید، به سادگى به خاطر سپرده مى‏شود. 
راهبرد دیگری که برای تقویت حافظه توصیه می‌شود؛ ایجاد یک ارتباط و پیوند بین مفاهیم و رویداد‌های مختلف است. این راهبرد به شما کمک کند تا حافظه تربیت شده و قابل کنترلى را ایجاد ‏کنید که به دنبالش هستید. این پیوند یا اتصال معانى، ممکن است آگاهانه و در اختیار یا نیمه هشیارانه و نیمه آگاهانه باشد. تداعى معانى نیمه آگاهانه، یعنى همان تداعى‏هاى ناخودآگاهى که در ذهن شما میان کلمات یا حرکات یا تصاویر خاصى با یک خاطره یا معانى دیگر شکل مى‏گیرد. مثلا یادگیرى یک مطلب علمى در کلاس درس با حادثه‏اى که همان زمان موجب جلب توجه شما شده است، عجین مى‏شد و به محض یاد‌آورى تصویر آن حادثه یا جریان، آن مطلب علمى نیز در ذهن شما حضور مى‏یابد. 
بسیارى از این تصاویر جالب را مى‏توان به صورت خودآگاه و عامدانه به وجود آورد. تداعى معانى آگاهانه که کاملا در کنترل اراده و خواست ماست، همان نیروى اتصالى است که حافظه ما را بیدار کرده و پرورش مى‏دهد؛ پس ارتباط میان معانى برقرار کنید تا حافظه‏اى نیرومند به دست آورید. مثلا فرض کنید که مى‏خواهید معناى کلمه انگلیسیNew را به خاطر بسپارید؛ شما در ذهن خود با تکرار کلمه "نیو"، به یاد کلمه نو مى‏افتید. نو و تازه، معناى کاملا نزدیک به جدید، یعنى کلمهNew  دارد. سپس شما با نام "نیو" به یاد نو و در نتیجه به یاد جدید و تازه مى‏افتید.
نتیجه آنکه امروزه با پیشرفت‌های علوم و فناوری‌های شناختی، چیزی به نام حافظه ضعیف وجود ندارد. علوم شناختی، راهبردهای رمزگردانی و سامان‌دهی بسیاری را توصیه کرده است. شما می‌توانید با بهره‌گیری از این راهبردها، حافظه‌ای تربیت شده داشته باشید و بر فراموش‌کاری خود فائق آیید. 
 

admins بازدید : 267 چهارشنبه 03 دی 1393 نظرات (0)

تاليف و گرد‌آوري: سید غلامرضا حسینی 
رفاه و آسایشی كه بشر امروز از آن برخوردار است، در پرتو دانش، فناوری مدرن، مهندسی و سایر علوم به ویژه فیزیك، شیمی، زيست‌شناسي و رشته‌های مربوط به آنها به دست آمده است.
در مطالعه این رشته‌ها و تقریبا هر رشته دیگر، فرد به دانستن سطح معینی از ریاضیات نیازمند است. بیشترین معلومات ریاضی برای مطالعه در رشته‌های مهندسی، فیزیك و شیمی ‌مورد نیاز می‌باشد. سایر رشته‌ها مانند پزشكی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، زيست‌شناسي، كشاورزی، بازرگانی، تجارت، بانكداری و ده‌ها رشته دیگر اگر چه ظاهرا ارتباط زیادی با ریاضیات ندارند- و در حقیقت تا صد سال قبل این رشته‌ها تكیه زیادی بر ریاضیات نداشتند- اما در شكل‌های مدرن و امروزی خود، این رشته‌ها دارای نظريه‌هایی هستند كه درك آنها و كاربردشان دقيقا بستگی به آمار و تكنیك‌های ریاضی دارد.
ریاضیات تنها زبانی است كه پدیده‌های طبیعی جهان هستی را به خوبی توضیح می‌دهد. ریاضیات حتی پدیده‌های اجتماعی -خواه اجتماعات بشری، خواه حتي اجتماعات جانوري- را نیز می‌تواند به خوبی تشریح كند و با ترسیم یک مدل، تغییرات آتی آنها را پیش‌بینی كند.
لوباچفسكی می‌گوید: "هیچ شاخه‌ای از علم ریاضی-هر اندازه هم كه انتزاعی و مجرد باشد- وجود ندارد كه یك روز كاربردی برای آن در توضیح پدیده‌های دنیای واقعی پیدا نشود."
ازكهكشان‌ها و حركت سیارات عظیم به دور خورشید گرفته تا حركت ابرها، بادها، گردبادها و از پرواز فضاپیماهای غول‌پیكر و هواپیماهای عظیم‌الجثه و حركت قطارها، كشتی‌ها و خودروها گرفته تا اُفتادن سیبی از درخت و سقوط قطرات باران و به وجود آمدن رنگین‌كمان و حركت بی‌امان و خستگی‌ناپذیر الكترون‌ها به دور هسته اتم‌ها و فعل و انفعالات شیمیایی كه میلیون‌ها مورد از آن هر لحظه در طبیعت رخ می‌دهد و هرگونه تغییر در هر چیز و هر زمان، همه و همه با كمك مدل‌ها و معادلات ریاضی قابل بررسی هستند.
قسمت عمده فیزیك با زبان ریاضی قابل تشریح و فهم است. نظريه‌های كوانتوم و نسبیت كه قوانین كائنات را تشریح می‌کنند، با زبان ریاضی بیان می‌شوند. 
گالیله می‌گوید: "جهان هستی همواره در برابر دیدگان حیرت‌زده انسان گسترده خواهد ماند و انسان هرگز نمی‌تواند آن را درك كند، مگر این كه زبانی كه این جهان با آن نوشته و توضیح داده شده است، را یاد بگیرد و حروف آن را بشناسد. این چیزی جز ریاضیات نیست و این حروف جز مثلث، دایره و سایر اشكال هندسی چیز دیگری نیستند. بدون این زبان انسان حتی یك كلمه از جهان هستی را نخواهد فهمید و همواره مانند گمشده‌ای است كه در كوچه‌های پر پیچ وخم سرگردان است."
بسیاری از مردم فكر می‌كنند كه فارغ‌التحصیل رشته ریاضی، فقط كارایی آنها در تدریس ریاضیات است، در حالی كه امروزه در غرب، بسیاری از كارفرماها برای استخدام در بخش‌های مختلف سازمان‌ها و نهادهای خود، علاقه‌مند هستند متخصصانی را كه استخدام می‌كنند، دارای معلومات خوبی از ریاضیات نیز باشند، به ویژه قادر به تجزیه و تحلیل مسائل موجود در آن كار و مطابقت دادن آنها با مدل‌های ریاضی و بالاخره حل مسئله باشند.
موارد ذكرشده برخی از دلایلی بودند كه آموختن ریاضیات را در عصر امروز ضروری می‌كنند. اما آموختن ریاضیات یك دلیل دیگر هم دارد و آن این است كه برای بسیاری از انسان‌ها ریاضیات از جذابیت خاصی برخوردار است و آن پی بردن به شگفتی‌ها و اسرار و زیبایی‌هایی است كه این دانش در ذات خود نهفته دارد.

ریاضیات و زندگی
علم، لقمه برگرفتن از سفره طبیعت، و ریاضی زاییده احتیاج و در آغاز مبتنی بر تجربه است. ریاضیات انعكاس دنیای واقعی در ذهن ماست. به عقیده برخي، ریاضیات زیباترین زبان برای توصیف طبیعت و روابط بین پدیده‌های طبیعی است.
سیلوستر می‌گوید: "ریاضیات، مطالعه شباهت‌ها در تفاوت‌ها و مطالعه تفاوت‌ها در شباهت‌هاست."
 علت اساسی موفقیت ریاضیدانان در آفریدن علمی ‌به این زیبایی كه عمیق‌ترین معرفت بشری شمرده می‌شود: سخت‌گیری بدون بخشش كوچك‌ترین خطاها، دركنار روش و معیارهای منطقی آنها به همراه جدیت خلاقیت، به غایت اندیشیدن و نیز بلندپروازی و جسارت شكستن هرچه موجود است.
 به هر قسمت از زندگی كه كنجكاوانه و با دقت بنگریم، اثر مستقیم یا غیرمستقیم ریاضیات را در آن مشاهده می‌كنیم.
 نمونه آن كشف اخیر این مسئله توسط دانشمندان است كه: "یكی از انواع حشرات كه بر روی شاخ و برگ درختان لانه‌سازی می‌كند، روش كارش بر اساس یك فرمول پیچیده ریاضی است."
در حالت كلی ریاضیات، راه‌های متعددی برای باز شدن فكر در اختیار ما قرار داده كه از مهم‌ترین آنها مطالعه ریاضیات در شاخه تركیبیات است.
ریاضیات به ما كمك می‌كند تا مشكلات و موضوعات زندگی را بهتر و راحت تر تجزیه و تحلیل‌ كنیم. آمارهای جهانی نشان می‌دهد، طلاق در خانواده‌هایی كه حداقل یكی از همسران، ریاضی خوانده است، درمقایسه با سایر خانواده‌ها بسیار كمتر است.

ریاضیات و علوم
اكثر ریاضیدانان به گونه‌ای طبیعت‌شناس هستند یا این كه هم فیزیكدان و هم ریاضیدان هستند. یعنی فیزیكدانان برای حل مشكلی از طبیعت یا بررسی مسائل طبیعی به ریاضیات رجوع می‌کنند.
بنابراین با ابزار ریاضی و ذهن خلاق فیزیكی می‌توان پرده از خیلی مبهمات و مجهولات برداشت و ریاضی فیزیكی شد و به كشف‌های بزرگی دست یافت كه الگوی دانشمندان هم این بوده است.
پس علوم مختلف به هم تنیده شده و مكمل‌های يكدیگرند، رشد یكی به دیگری وابسته است و لزوم پیشرفت در یك شاخه از علم، پیشرفت در شاخه‌ای دیگر هم هست. مثال‌های زیر این مسئله را برای ما روشن‌تر می‌كند. 
كارل فریدریك گوس (1855-1777) روی نقشه‌های جغرافیایی كار می‌كرد. با روش گوس توانستند بسیاری از نقشه‌های جغرافیایی را در نقشه‌برداری اصلاح كنند.
 ولی این روش كه برای تهیه و تصحیح نقشه‌های جغرافیایی در نظرگرفته شده بود، برای حل مسئله حركت آب در اطراف یك جسم و یا حركت هوا در اطراف بال هواپیما هم به كارگرفته شد.
بنابراین ریاضیات سال‌ها ازصنعت جلوتر است و انسان می‌تواند با کمک ریاضیات مسئله‌های پیچیده صنعت را حل كند. با استفاده از یك نظریه ریاضی كه قبلا كشف شده بود توانستند مسئله‌های عملی مهمی ‌را حل كنند.
جیمز كلارك ماكسول (1879-1831) فیزیكدان انگلیسی، قانون نوسان‌های الكترومغناطیسی را به یاری معادله‌های ریاضی بیان كرد، او با روش ریاضی نتیجه گرفت و ثابت كرد، موج‌های الكترومغناطیسی با سرعتی نزدیك به سرعت نور منتشر می‌شوند.
در ضمن ماكسول تاكیدكرد در طبیعت به جز موج‌های كوتاه، موج‌های الكترومغناطیسی بلند هم وجود دارند. پیش‌بینی ماكسول به حقیقت پیوست و 25 سال بعد، موج‌های رادیویی كشف شدند.

 

زیبایی‌شناسی ریاضی
علاقه به هنر و توجه به زیبایی‌های طبیعت و زندگی یكی از جنبه‌های شخصیت انسانی را تشكیل می‌دهد، و این علاقه را می‌توان از همان سال‌های نخست تحصیل، شكل داد و تقویت كرد. 
درس‌های ریاضی می‌تواند نقش عمده‌ای در شكوفایی زیبایی‌شناسی داشته باشد، معلم باتجربه می‌تواند از هر فرصتی برای تقویت درك هنری دانش‌آموزان استفاده كند وظرافت بیش‌تری به روحیه زیبایی‌شناسی آنها بدهد.
كودكان ونوجوانان هر چیز جالب را دوست دارند، و در ریاضیات، موضوعات جالب و زیبا فراوان است. ریاضیات دانشی است منطقی، دقیق و قانع كننده و همه بخش‌های آن، مثل حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته‌اند.
سرچشمه تاثیر احساسی و هنری ریاضیات را، باید در قطعی بودن نتیجه‌گیری‌ها و عام بودن كاربرد‌های آن و همچنین، در كامل بودن زبان ریاضیات، در مسئله‌های معمایی و سرگرم‌كننده، جست‌وجو كرد.

منبع : دانشمند

admins بازدید : 220 جمعه 23 آبان 1393 نظرات (0)

مادرموردعزاداریوشیوهوحاشیههاییکهدراینموردوجودداردمیخواهیمصحبتکنیم . ابتدامعنیشوروشعورراباهمبررسیودراینموردبحثراادامهمیدهیم .

شوربهمعنایغوغاوفریادوآشوباستومعنیدورآنمیتواندبراشتیاقوشعفوامیددلالتکند . شورواشتیاقباعثتداوموثبات،توسعهوپیشرفتدرهرامریمیباشد . امااگربهافراطکشیدهشودمانندسرعتاتومبیلعملمیکندکهممکناستباعثواژگونیاتومبیلشود،  شورمیبایستکنترلشوددرستمانندسرعتاتومبیل . شورمیبایستدرمسیرخودوبهاندازه،نهکمنهزیاد،بهکارگیریشودولذابااینتعاریفوتوصیفهابهمعنایشعورنزدیکمیشویم . یعنیشورمیبایستتوسطشعورکنترلشود . شعوربهمعنایفهمومعرفتیاشناختاست . اگرشعوروجودنداشتهباشدویاکمباشدشوربهافراطکشیدهشدهوباعثواژگونیمیگردد . مادرموردعزاداریحضرتسیدالشهدا (ع)  صحبتمیکنیم . عزاداریحضرتسیدالشهدا ( ع ) درقالبافرادیکهدورهمجمعمیشوندوبهعبارتیهیئتعزاداریتشکیلمیدهند . هیئتدرواقعهماناتومبیلیاست  کهوسیلهرسیدنبههدفمانیعنیسعادتدنیویواخرویاست . بیشکپیمودنهرمسیرنیازمندوسیلهاستتامارازودتربههدفمانبرساند . طبیعیاستکهبههراندازهاینوسیله ( اتومبیل ) ایمنترباشدوسرعتبیشتریداشتهباشدومارازودتربههدفمانمیرساند . سریعوسالم . هیئتعزاداریبهعنوانوسیلهایبرایرسیدنبههدفمستلزمشعوروشورمیباشدیعنیدرحقیقتشعورامنیتوایمنیاینوسیلهاستوشوربهعنوانیکمحرککهسرعتاینوسیلهراتامین میکند . شعوریعنیمعرفتوشناخت . بدینمعناکهبدانیمامامحسین (ع ) برایچههدفیوباچهنیتیخودوفرزندانواهلبیتویارانخودرابهکربلابردند . درحالیکهمیدانستندهمهآنهاکشتهواسیرخواهندشد . معرفتوشعوریعنیهدفازقیامامامحسین ( ع ) رابدانیم . بدانیمکهشرایطآنزمانجامعهدرچهوضعیتیبودوبهچهقسمتیدرحرکتوپیشرفتبودوچراامامحسین ( ع ) دستبههمچینقیامخونینیزدند . معرفتوشعوریعنیدرکپیامهایعاشوریوقیامامامحسین (ع) شعورومعرفتیعنیبتوانیمازقیاموحرکتامامحسین ( ع ) درآنزمانباذکردلایلقانعگشتهومنطقیوعقلیدفاعکنیم . چراکهدشمناناصراردارندهدفازقیامامامحسین (ع)رامسائلدنیویعنوانکنند . وامامحسین ( ع ) رابهقدرتطلبیمحکومنمایند..درمالکیه  اگر قیام امام حسین (ع) نبود امروز نام و نشانی اسلام وجود نداشت.  همانگونه  که امام حسین (ع) فرمودهدف من اصلاح است جدم ( رسول خدا(ص) ) و امر به معروف و نهی از منکر وبپا داشتن نماز استو از انجا ئیک امر به معروف و نهی از منکر و نمز باعث رستگاری و سعادتمند  شدن انسان  اثبات می گردد که هدف امــام حــســیــن (ع) خیر خواهانه و دلسوزانه بوده و امــام حــســیــن (ع) برای سعادت مند شدن ما و زنده ماندن اسلام عزیز خود و فرزندان و یاران با وفای خود را فدا نمودند . حال که ما هدف قیام مقدس امــام حــســیــن (ع) را فهمیدیم میبایست برای زنده ماندن یاد امــام حــســیــن (ع) و رسانیدن پیام و عبرتهای قیام امــام حــســیــن (ع) تمام تلاش خود را به کار بگیریم و بدین وسیله  محبت و دلسوزی و فداکاری های امــام حــســیــن (ع) و حضرت زینب (س) و فرزندان و یاران باوفایشان را جبران نماییم ودین خود را در برابر انها ادا نماییم.  همانگونه که اگر کسی به ما محبتی می کند ما نیز بایستی محبت او را جبران نماییم و این یک وظیفه و جدانی و انسانی هاست. اما هدف قیام امــام حــســیــن (ع) و پیام ها و عبرتها عاشوری فراتر از این هدفهاست که در اینجا نمی توان همه انها پرداخت وتا همین اندازه کفایت می کند. بحث ما درمورد شعور و شور در هیئت و عزاداری امــام حــســیــن (ع) است.  حال که تا اندازه ای شعور و نثبت به امــام حــســیــن (ع) و قیام ایشان معرفت کسب کردیم. برای پیمودن  راه سعادت به وسیله ی عزاداری امــام حــســیــن (ع)  (هیئت) احساس امنیت می نماییم . حال که امنیت این وسیله تامین شد ه می بایست یک نیروی محرکی وجود داشته باشد تا این وسیله را به حرکت در آمد و این نیروی محرک همان شور است. کسالت و خستگی باعث می شود که این وسیله (هیئت) از حرکت بایستد و با حرکت ان با شغل و کندی مواجه شود و شور درست نقطه مقابل خستگی و کسالت است و باعث تحرک و تدارم و سرعت می گردد.  اما همانگونه که در ابتدا گفته شد شور به عنوان محرک و سرعت دهنده بایستی کنترل شود و شعور بهترین وسیله کنترل شور است که در اینجا معمای آن با مطالبی که تا به حال گفته شده کاملتر است. در اینجا شعور معنای عقلانیست به جوز می گیرد. توضیح اینکه همانگونه که  قریب به اتفاق بزرگان دین گفته اند تردیک ترین راه رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی راه و رسم  حضرت سید الشهدا (ع) است. لذا بایستی وسیله پیمودن این راه ( هیئت ) به گونه ای کنترل کنیم تا ما را به سرعت و سلامت به مقصد برساند و این مهم جذب شعور به معنای عقلانیست مسیر نمی شود . یکا یک افراد هیئت عزاداری مصداق را شده این اتومبیل وسیله هستند . اگر راننده اتومبیل عقلانیست شعور نداشته باشد دچار ساخره می شود . یعنی یا از حرکت می ایستد و یا بر اثر سرعت زیاد و انحرافات دچار واژگونی می شود . لذا یکا یک افراد هیئت می بایست شعور همراه شور داشته باشند . تا بتوانند وسیله (هیئت) را در مسیر خود هدایت تا آنها را به مقصد برساند . در پایان این نکته اهمیت ویژه دارد که اولا شخص امــام حــســیــن (ع) بویسیله قیام عاشورا در جهان شور را به معنای ( غوغا ) بوجود آورد تا همگان را از انحراف و خیانت و فساد حکومت یزید آگاه نماید هر کجا غوغا و آشوبی به پا شود انسانها دلیل آنرا جویا می شوند و پاسخ بهپرسشهای به امدن دلیل قیام امــام حــســیــن (ع) هدف ایشان و پیامها و عبرتهای عاشورا را به مردم جهان مخابره می کند و به این ترتیب ابتدا شور و شعور به وجود می آید. در را بته بحث شور و شعور هر چقدر جلوتر برویم می بینیم که شور و شعور به گونه ای با هم آمیخته اند که قابل تفکیک و جدا شدن نیستند. شور و شعور با همدو بال پرنده ای هستند که هر کدام نباشد پرنده قادر به پرواز و تعادل و ادامه  طی مسیر ندارد. لذا شور و شعور هر دو لازمه عزاداری سید الشهدا (ع) است و ضرب زدن و فقدان هر کدام به هیئت ها عزاداری به عنوان وسیله رسیدن به هدف اصلی ضربه های جبران  نا پذی را رد می کند. از طرفی بیشتر اعضای هیئت جوانان پر شور نشین می دهند که خود ظرافیت بسیار عظیمی و مهمی محوب می شود که می بایست با شعور به معنای عقلا نیست از این ظرافیت یعنی شور عظیم بهترین و بیشترین بهره را بردند اینکه با ایراد گرفتنهای بی جا آن را در کوب کرد و انرژی و سرمایه عظیم را هدر داد...

منبع : تیم سایبری تومور

 

admins بازدید : 234 چهارشنبه 02 مهر 1393 نظرات (0)

 

چگونه افکار شهوانی را از خود دور کنیم

چگونه افکار و تخیلات شهوانی را از خود دور کنیم؟

افکار انسان ها مانند اتومبیلی است، که اگر کنترل نشود ممکن است به هر طرف برود، اما یک راننده ماهر می تواند آن را در یک مسیر صحیح به حرکت در آورده و به سر منزل مقصود برساند. برای کنترل و هدایت افکار سعی و تلاش زیادی لازم است تا دچار وسوسه های شیطانی نشود. اگر انسان اثرات و عواقب افکار ناپسند را در نظر داشته باشد سعی خواهد کرد فکر خود را در مسیر صحیح هدایت کند.

 بعضی از راه های کنترل غرایز جنسی و افکار شیطانی و شهوانی عبارتند از:

 1. خرد ورزی: یکی از راه های مهار احساسات و افکار ناپسند و متعادل ساختن غریزه جنسی استفاده از نیروی خرد وعقل است؛ حضرت امام علی(ع) می فرماید:« به درستی که از برای دلها اندیشه ها و خواهش های بدی باشد و عقل ها منع می کند از آنها ». بنابراین، عقل نگهبان خیر خواهی است که مانع طغیان غرایز می شود؛ کسی که عقل را راهنمای خود قرار دهد، لذت آنی و لحظه ای را بر لذت دائمی ترجیح نمی دهد و با در نظر گرفتن مفاسد و نتایج شهوت رانی و بی بند وباری، از پیروی بی قید و شرط تمایلات و افکارنفسانی و شیطانی پرهیز می کند. البته عقل ضعیف و ناتوان هرگز قادر به مهار احساسات تند و سرکش دوران جوانی نیست، بلکه باید عقل را نورانی کرد و آن فقط با انجام اعمال نیک و با توکل به خدای تعالی و توسل به امامان معصوم (ع) میسر است؛ حضرت امام علی (ع)  فرمودند: « ذکر و نام ما اهلبیت موجب شفای بیماری روحی، روانی و جسمی خواهد شد ».

 2. خدا محوری : به طور طبیعی در هنگام بلوغ و فشار غریزه جنسی عقل به تنهایی قادر به کنترل شهوت نیست؛ در این شرایط به سلاحی برنده تر نیاز است و آن تقوی و عشق به خدا ودر یک کلمه خدا محوری است. با رعایت تقوی نه تنها انسان از محیط گناه آلود و شهوت انگیز دوری می کند، بلکه برای او چنان حالتی ایجاد می شود که حتی با ورود به ورطه گناه می تواند خود را حفظ کند.

 قرآن مجید می فرماید:« پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه‏هاى شیطانى که پیرامون وجود آنها در گردش است مى‏شوند به یاد خدا مى‏افتند و بینا مى‏گردند ».پس، اگر کسی توجّه ‏کند که خدا کارش را مى‏بیند و حرفش را مى‏شنود، همین توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه مى‏شود. چنان که امام صادق (ع)درباره‏ این آیه فرمود: «وسوسه گناه به سراغ بنده مى‏آید، او به یاد خداوند مى‏افتد، متذکّر شده و انجام نمى‏دهد».

 مثلاً حضرت یوسف (ع) با استفاده از قدرت معنوی وتقوا خود را از آلوده شدن به گناه حفظ کرد. خدای متعال به وسیله مقررات دینی، پسران و دختران را در حیطه شرع محدود می کند و از طغیان غریزه باز می دارد که مهم ترین آنها ارتباط خلق وخالق یعنی نماز و روزه است؛ قرآن کریم نماز را یک عامل بازدارنده از گناه می داند آنجا که می فرماید :«نماز آدمی را از کارهای زشت باز می دارد».

 طبیعت نماز از آنجا که انسان را به یاد نیرومندترین عامل بازدارنده یعنى اعتقاد به مبدء و معاد مى‏اندازد، داراى اثر بازدارندگى از فحشاء و منکر است. تمام اجزاء نماز موجى از معنویت در وجود او ایجاد مى‏کند، موجى که سدّ نیرومندى در برابر گناه محسوب مى‏شود. منتها هر نمازى به همان اندازه که از شرایط کمال و روح عبادت برخوردار است نهى از فحشاء و منکر مى‏کند، گاه نهى کلى و جامع و گاه نهى جزئى و محدود. ممکن نیست کسى نماز بخواند و هیچ گونه اثرى در او نبخشد هر چند نمازش صورى باشد هر چند آلوده گناه باشد، البته این گونه نماز تأثیرش کم است، این گونه افراد اگر همان نماز را نمى‏خواندند از این هم آلوده ‏تر بودند.

admins بازدید : 403 جمعه 28 شهریور 1393 نظرات (0)

مغز انسان مانند کتابخانه ای است که به جای کتاب در آن خاطرات یا حافظه انسان قرار دارد. با افزایش سن به علت وجود مشغله های فکری، ممکن است انسان دچار فراموشی شود. بهترین راهبرای جلو گیری از فراموشی و  افزایش تمرکز" فعال بودن ذهن " است. انجام فعالیت هایی مانند حل معما، پازل، جدول، مطالعه، خاطره نویسی، ورزش، کارهای هنری و... در فعالبودن ذهن و فکر انسان موثر است. روش های صحیح مطالعه نیز می تواند در افزایش تمرکز و تقویت حافظه موثر باشد که در این نوشتار به آن اشاره شده است.

کاهش هواس پرتی

هر بار که هنگام انجام  یک وظیفه دچار  حواس پرتی می شوید، با یک وقفه زمان زیادی را از دست می دهید و بازگست دوباره به هوشیاری دشوار می شود. برای کاهش حواس پرتی، شانس خود را برای تمرکز در زمان طولانی تقویت کنید.برای درس خواندن به محیط نروید که مردم و اشیاء، حواس شما را پرت می کنند. از وسوسه هایی که شمارا از وظایف خود سرباز می زنند، دوری کنید. ( وسوسه ها شمارا طعمه قرار می دهند.)

admins بازدید : 282 دوشنبه 03 شهریور 1393 نظرات (0)

 


ابتدا به برخی از نشانه های استرس می پردازیم:

1-بی حوصلگی شدید

2-حساسیت شدید نسبت به انتقاد

3-بروز اختلال در خواب

4-علایم تنش نظیر جویدن ناخن

5-سوء هاضمه

6-نداشتن تمرکز

خوب حالا به این میرسیم که چگونه استرس رو از خودمون دور کنیم:

معنی و مفهوم پوشیده استرس ، همان پیامی است که به شما میگوید که باید مواظب خود باشید و تا حد ممکن عوامل استرس زا را از زندگی خود دور کنید. برخی از راه های غلبه بر استرس به قرار زیر است:

1-در یک زمان فقط یک کار را انجام دهید تا فشار وارد بر خود را کاهش دهید.

2-پیشنهاد های دیگران در کمک به خود را بپذیرید.

3-توانایی های خود را بشناسید و بیش از حد از خود انتظار نداشته باشید.

4-با یک نفر صحبت کنید.کارهایی را انجام دهید که برای شما لذّت بخش و شادی آفرین است.

5-نیروی خشم خود را خالی کنید،مثلا با فریاد زدن،جیغ کشیدن یا مشت زدن به بالش.

6-از موقعیت های پر استرس دوری کنید.

7-سعی کنید اوقات خود را با کسانی بگذرانید که مصاحبت با آن ها برایتان لذّت بخش باشد و نه با کسانی که بسیار انتقاد کننده و خرده گیرنده هستند.

8-آرام نفس بکشید،به طوری که قسمت پایینی شش های خود را به تحرّک وادارید.

9-تکنیک های آرامش بخش را به کار ببرید.

10-یک واکنش نسبت به استرس،خشمگین شدن است.درباره نحوه غلبه بر خشم خود بیشتر بیاموزید.

admins بازدید : 585 پنجشنبه 26 تیر 1393 نظرات (3)

 

اول از هر چیز همیشه سعی کنید نمازتان را با آرامش بخوانید ولی این پست برای مواقعی است که عجله دارید و وقت کافی برای خواندن نماز ندارید . خوب نماز را به طور عادی شروع میکنیم وضو می گیریم و بعد نیت نماز  میکنیم.این آموزش برای نماز های چهار رکعت است. نماز را آغاز میکنیم حمد و یک سوره کوچک مثل سوره ناس می خوانیم بعد به رکوع میرویم  و به جای (سبحان ربی العظیم وبحمده) می گوییم (سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله ) و بعد بلند میشویم و هیچی نمیگوییم چون این ذکر مستحب است بعد به سجده میرویم و (سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله )را میگوییم و دوباره به سجده میرویم و دوباره همین ذکر را تکرار میکنیم.بلند میشویم و لازم نیست ذکری را به زبان بیاوریم و بعد دوباره حمد و یک سوره کوچک میخوانیم ولی قنوت را میخوانیم چون ذکری مستحب است.بهرکوع میرویم و اذکار قبل را تکرار میکنیم به ذکر را تکرار میکنیم.تشهد را کامل میخوانیم و بلند میشویم.ذکر (سبحان الله و الحمد الله ولا اله الله والله اکبر) را یک بار میگوییم بعد رکوع و سجود را میرویم و ذکر (سبحان الله و الحمد الله ولا اله اللهوالله اکبر) را یک بار میگوییم بعد از اتمام مراحل رکوع و سجود تشهد را میخوانیم و بعد از تشهد میگوییم ( اسلام و علیکم و رحمت الله و براکاته) و ذکر بقیه سلام هارا نمیگوییم . این یک نماز سریع و صحیح بود ( توجه : حتما ذکر هارا کامل بگویید اگر کامل و صحیح نگوییم نمازمان مشکل پیدا می کند)

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بر روی کدام یک از موضوعات سایت باید بیشتر کار شود.
    آمار سایت
  • کل مطالب : 210
  • کل نظرات : 69
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 147
  • آی پی دیروز : 69
  • بازدید امروز : 291
  • باردید دیروز : 869
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,701
  • بازدید ماه : 2,468
  • بازدید سال : 47,449
  • بازدید کلی : 287,497