loading...
تیم سایبری تومور
آخرین ارسال های انجمن
admins بازدید : 418 جمعه 28 شهریور 1393 نظرات (0)

مغز انسان مانند کتابخانه ای است که به جای کتاب در آن خاطرات یا حافظه انسان قرار دارد. با افزایش سن به علت وجود مشغله های فکری، ممکن است انسان دچار فراموشی شود. بهترین راهبرای جلو گیری از فراموشی و  افزایش تمرکز" فعال بودن ذهن " است. انجام فعالیت هایی مانند حل معما، پازل، جدول، مطالعه، خاطره نویسی، ورزش، کارهای هنری و... در فعالبودن ذهن و فکر انسان موثر است. روش های صحیح مطالعه نیز می تواند در افزایش تمرکز و تقویت حافظه موثر باشد که در این نوشتار به آن اشاره شده است.

کاهش هواس پرتی

هر بار که هنگام انجام  یک وظیفه دچار  حواس پرتی می شوید، با یک وقفه زمان زیادی را از دست می دهید و بازگست دوباره به هوشیاری دشوار می شود. برای کاهش حواس پرتی، شانس خود را برای تمرکز در زمان طولانی تقویت کنید.برای درس خواندن به محیط نروید که مردم و اشیاء، حواس شما را پرت می کنند. از وسوسه هایی که شمارا از وظایف خود سرباز می زنند، دوری کنید. ( وسوسه ها شمارا طعمه قرار می دهند.)

مغز انسان مانند کتابخانه ای است که به جای کتاب در آن خاطرات یا حافظه انسان قرار دارد. با افزایش سن به علت وجود مشغله های فکری، ممکن است انسان دچار فراموشی شود. بهترین راهبرای جلو گیری از فراموشی و  افزایش تمرکز" فعال بودن ذهن " است. انجام فعالیت هایی مانند حل معما، پازل، جدول، مطالعه، خاطره نویسی، ورزش، کارهای هنری و... در فعالبودن ذهن و فکر انسان موثر است. روش های صحیح مطالعه نیز می تواند در افزایش تمرکز و تقویت حافظه موثر باشد که در این نوشتار به آن اشاره شده است.

کاهش هواس پرتی

هر بار که هنگام انجام  یک وظیفه دچار  حواس پرتی می شوید، با یک وقفه زمان زیادی را از دست می دهید و بازگست دوباره به هوشیاری دشوار می شود. برای کاهش حواس پرتی، شانس خود را برای تمرکز در زمان طولانی تقویت کنید.برای درس خواندن به محیط نروید که مردم و اشیاء، حواس شما را پرت می کنند. از وسوسه هایی که شمارا از وظایف خود سرباز می زنند، دوری کنید. ( وسوسه ها شمارا طعمه قرار می دهند.)

مشغول یا سرگرم بودن به کاری

زمانی که شما بدون انگیزه به یادگیری موضوعی میپردازیم ، نگاه داشتن سطح بالایی از تمرکز سخت است . ذهن خود را با استدلال های علمی مشغول کنید یا خود را به خواندن چیزی که با آن علاقه دارید ، سرگرم کنید .

استفاده از تمرکز های قبلی

در واقع شما می توانید به ذهن خود  ( برای تمرکز کردن ) کمک کنید ، با آگاهی از آن لحظاتی که در تمرکز بودید . هنگام مطالعه ، خود را با محاسبه استراحت هایی که در بین مطالعه داشتید ، کنترل کنید . به زودی از کاهش تعداد استراحت ها در مطالعه ، فقط با آگاهی از تمایلات طبیعی خود مُتَحَیِّر خواهید شد .

افزایش دفعات مطالعه کوتاه

توانایی شما برای تمرکز و حفظ مواد حافظه به طور قابل توجهی تقویت خواهد شد ، اگر در مطالعه یا پژوهش به طور تناوبی به استراحت های کوتاه بپردازید . به جای متعهد شدن به یک بار جلسه مطالعه طولانی و تلاش برای جذب و دریافت همه چیز ، دفعات مطالعه کوتاه را در روز های متفاوت بیشتر کنید.

انتخاب زمان مناسب

برخی کار در صبح را ترجیح می دهند، چرا که احساس می کنند انرژی بیشتری دارند و عوامل حواس پرتی کمتر است. برخی دیگر شب را برای کار دوست دارند، و در ان وقت ذهن خود را اماده می دانند. هردو حافظه تقویت خواهند شد با انتخاب زمانی که امادگی ذهن شما برای کار یا مطاله به نقطه اوج خود می رسد.

آموزش به دیگران

یکی از تکنیک های موثر برای تقویت حافظه خود، آموزش دانسته ها به دیگران است.آموزش این امکان رابه شما می دهد که مفاهیم و ایده ها را به زبان خود به حافظه بسپارید.

یادگیری تکنیک های ویژه

در انجام تعدادی از تکنیک ها برای حفظ اطلاعات است . اگر شما برای به یاد آوری اطلاعات دچار مشکل هستید ، یکی از روش ها را امتحان کنید . 1) ارتباط دادن : پیوند مطالب به افراد ، شئ یا رویداد ها . 2) استفاده از راه های تقویت هوش و حافظه : برای سپردن اطلاعات در حافظه می توان با استفاده از اولین حرف اطلاعات و دسته بندی آن ها به یک کلمه یا جمله تبدیل کرد . 3) مجسم یا تصور کردن : سعی در به یادآوری راه دسترسی به اطلاعات . 4) شرح دادن مطالب : نوشتن مطالب به زبان خود ( خلاصه نویسی ) کمک خواهد کرد که مطالب یا اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شود .

کل نگری

قبل از شروع به مطالعه جزئیات ، مدت کمی را صرف خواندن سر فصل ها ، نوشته های پر نگ ، خلاصه ها ، نکات اساسی و مطالب کلی کنید . تحقیقات نشان می دهد این کار باعث افزایش و تقویت حافظه می شود.

استفاده از ابزار های حافظه

از ابزار هایی برای تقویت حافظه می توان پازل ، حل معما و جدول و فلش کارت ها نام برد . برای مثال فلش کارت ها علاوه بر وجود اطلاعات کلیدی در آنها ، سبک و قابل حمل است و به دانش آموزان در یادگیری تعاریف و فرمول ها کمک می کند.

مرور مطالب

تحقیقات نشان می دهد حافظه کوتاه مدت شما گنجایش محدود دارد . هرچه زمان بین شنیدن یا نوشتن اطلاعات و مرور بیشتر باشد ، مطالب زودتر از یاد خواهد رفت . مرور مطالب طی 24 ساعت شمس به یادآوری آن را تقویت می کند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بر روی کدام یک از موضوعات سایت باید بیشتر کار شود.
    آمار سایت
  • کل مطالب : 210
  • کل نظرات : 69
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 89
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 494
  • باردید دیروز : 1,530
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6,725
  • بازدید ماه : 17,267
  • بازدید سال : 62,248
  • بازدید کلی : 302,296