loading...
تیم سایبری تومور
آخرین ارسال های انجمن
admins بازدید : 421 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

در خصوص پیدایش سیارک‌ها باور بر این است که برخی از سیارک‌هایی که ما در کمربند سیارک‌ها (که بین مدار مریخ و مشتری‌اند) می‌شناسیم، و قطری حدود ۱۲۰ کیلومتر به بالا دارند، همانند سایر سیارات شروع به شکل گرفتن کرده‌اند. اما از آن‌جایی که در مسیرشان ماده به اندازه‌ی کافی وجود نداشته که با آن‌ها برخورد کند، به حد کافی بزرگ و پرجرم نشده‌اند. به همین علت کوچک باقی مانده‌اند و گرانششان آن‌قدر نبوده است که بتوانند مابقی اجرام را از مسیرشان پاک نمایند. مثل سرس یا وستا که نتوانستند به حد کافی بزرگ شوند که همین دلیل به آن‌ها سیارات کوتوله می‌گویند، هرچند بعضی‌ها هنوز آن دو (و به خصوص وستا) را جزو سیارک‌ها به حساب می‌آورند.

 

اما اغلبسیارک‌ها کروی نیستند و چند نظریه‌‌ی درباره‌ی چگونگی پیدایش آنها مطرح است. در فرضیه‌ی نخست گفته می‌شود که سیارک‌ها از متلاشی شدن سیاره‌ای که قبلاً در آنجا وجود داشته به وجود آمده‌اند. و نظریه‌ای دیگری معتقد است که آن‌ها خرده سیارات اولیه بوده‌اند که از ابتدا وجود داشته‌اند و به خاطر تشدید مداری با سیاره‌ی مشتری در همان‌جا باقی‌ مانده‌اند. جالب است بدانید بعد از این‌که مشتری به این جرم کنونی خودش رسید تقریباً ۹۹ درصد چیزهایی که در آن مدار وجود داشت را به بیرون پرتاب کرد و چیزی‌‌هایی که ما اکنون در آن‌جا می‌بینیم تنها یک درصد از آن چیزی است که قبلاً در آن‌جا وجود داشته که به علت تشدید مداری مشتری در آ‌ن‌جا باقی مانده‌اند.

 پس به طور خلاصه می‌توان گفت که شکل‌گیری سیارات‌ و سیارک‌ها از برخی موارد شبیه به هم‌اند، به جز این مورد که سیارک‌ها می‌توانند در اثر برخورد دو سیاره به هم و یا متلاشی شدن یک سیاره نیز به‌وجود آمده‌ باشند.

مروزه جستجو برای حیات در سیارات فراخورشیدی و یافتن زندگی در خارج از کره زمین به یکی  از داغ ترین و مهمترین مباحث اخترشناسی تبدیل شده است. ما حقیقتاً در محدوده زمانیه بسیار مهمی برای تحقیق پیرامون سیارات فراخورشیدی قرار گرفته ایم. تنها 18 سال قبل بود که اولین سیاره در خارج از منظومه شمسی ما کشف شد و 15 سال قبل وجود یکی از آنها در اطراف ستاره میزبان به اثبات رسید. علاوه بر این هر روزه نشانه های جدیدی از وجود اتمسفر و شرایط حیات در بسیاری از این سیارات بدست می آید که این  نشانه ها با سرعت چشمگیری در حال افزایش می باشند. حجم این داده ها به اندازه ای زیاد است که اخترشناسان را قادر ساخته تا حتی درباره چگونگی تشکیل و پیدایش این سیارات نیز نظریات قابل قبول و استنتاج هایی را ارائه دهند.

بطور کلی ، دو روش برای تشکیل سیارات وجود دارد. اولین روش از طریق بهم پیوستگی است که در آن ستاره و سیاره از فروپاشی گرانشی مستقل از یکدیگر تشکیل می شوند اما بحدی نزدیک هم هستند که نیروی جاذبه متقابل آنها را در مدار به هم می پیوندد.

 

 منبع: +

 

admins بازدید : 585 شنبه 25 دی 1395 نظرات (0)

زيتون درختچه اي است به ارتفاع تقريبا سه متر ولي هنگاميكه در شرايط مساعد پرورش مي يابد ارتفاع آن حدود 1مترو قطر تنه اش به 3 متر ميرسد. چوب درخت زيتون بسيار سخت و مقاوم است  . رنگ آن زرد است كه خطوطي قهوه اي رنگ در آن وجود دارد .

 

 

 

از چوب زيتون براي تهيه اشياء چوبي ظريف استفاده مي شود . برگهاي آن سبز رنگ ، بيضوي و  دراز و بوضع متقابل يكديگر بر روي ساقه قرار گرفته اند .

نحوه استفاده : به عنوان سالاد و جانشین غذا استفاده میگردد و خواص بسیار زیادی دارد که در زیر به آن اشاره خواهد شد :
خواص : زیتون Olive
نام علمی Olea europaea
گیاه شناسی
زیتون درختچه ای است به ارتفاع تقریبا سه متر ولی هنگامیکه در شرایط مساعد پرورش می یابد ارتفاع آن حدود 12متر و قطر تنه اش به 3 متر میرسد .
چوب درخت زیتون بسیار سخت و مقاوم است . رنگ آن زرد است که خطوطی قهوه ای رنگ در آن وجود دارد . از چوب زیتون برای تهیه اشیاء چوبی ظریف استفاده می شود . برگهای آن سبز رنگ ، بیضوی و دراز و بوضع  متقابل یکدیگر بر روی ساقه قرار گرفته اند ...

منشاء درخت زیتون احتمالا منطقه مدیترانه بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است .
زیتون معمولا در اوائل تابستان شروع به گل دادن می کند و میوه آن کم کم ظاهر می شود . در اواخر تابستان میوه آن به ثمر می رسد . در این هنگام زیتون سبز است و بتدریج تبدیل به بنفش و قهوه ای و  سپس سیاه می شود بطوریکه در اواخر پائیز که موقع برداشت میوه است رنگ آن بکلی تیره است .

admins بازدید : 289 پنجشنبه 14 اسفند 1393 نظرات (0)

در دهه 1960 مطالعات ستاره‌شناسان روی شکل‌گیری و تکامل ستارگان کوچکتر منجر به پیدا شدن نوعی کوتوله به عنوان کوتوله قهوه‌ای شد.
 کوتوله‌های قهوه‌ای به اجرامی ‌گفته می‌شود که در زمان شکل‌گیری نتوانستند جرم کافی برای تشکیل شدن به یک ستاره را به دست آورند. این اجرام در واقع سازوکار یک ستاره را از خودشان نشان نمی‌دهند و بیشتر به سیارات بسیار بزرگ که غول نامیده می‌شوند شباهت دارند.
 در واقع کوتوله‌های قهوه‌ای حاصل فروریزش گرانشی و انقباض سحابی‌های پیش ستاره‌ای هستند که جرم کافی برای رسیدن به یک ستاره که واکنش‌های هسته‌ای انجام می‌دهد را نداشتند. تنها منبع انرژی کوتوله‌های قهوه‌ای (‌مانند سیاره مشتری‌) انقباض گرانشی است. از این رو دمای بسیار پایینی دارند در نتیجه به دلیل درخشندگی کم آشکارسازی آنها بسیار مشکل است. 
کوتوله‌های قهوه‌ای از آنجا که در اتمسفر فوقانی خود انرژی ساطع می‌کنند، خنک هستند و این منطقه که به آن فتوسفر گویند به صورت مستقیم توسط ستاره‌شناسان قابل مطالعه است. دمای گازها در ناحیه فتوسفر از سه هزار کلوین تا 200 کلوین متغیر است. چگالی گاز در فتوسفر بین ده هزار تا ده میلیون گرم بر سانتی‌متر مکعب در نوسان است و فشار در این نواحی بین ده هزار تا چند میلیون پاسکال است. 
در چنین شرایطی اتم‌ها و مولکول‌های گازهای خنثی مانند دوتریم و آب و متان و آمونیاک و منواکسید کربن زیاد به چشم می‌خورند و همچنین اکسیدهای فلزهای متنوع هیدروکسیدها و نیز مایعات غلیظ و جامدات نیز وجود دارند. 
مولکول‌های جاذب نور در فتوسفر باعث تولید طیف پیچیده‌ای از انرژی شده که بسیار به تغییرات دما حساس هستند. بیشتر کوتوله‌های قهوه‌ای کم نور هستند و نور ساطع شده در آنها نزدیک به طول موج فروسرخ است. ستاره‌شناسان از روی طیفشان کوتوله‌ها را به سه دسته M,L,T طبقه‌بندی می‌کنند. 
M,L  دا‌غ‌ترین و جوان‌ترین و حجیم‌ترین کوتوله‌هاست. کوتوله‌های قهوه‌ای T سردترین کوتوله قهوه‌ای هستند و طیف آن شبیه به سیارات غول‌پیکر است. 
البته به صورت نظری و تئوری دسته‌ای کوتوله به نام Y هم وجود دارد که بسیار سرد هستند و احتمال داشتن آب و ابرهای باران‌زا در آنها وجود دارد. 

admins بازدید : 266 جمعه 03 بهمن 1393 نظرات (0)

اغلب از مشاوران شنیده ایم که «مثبت فکر کنید در نتیجه افکار مثبت اتفاق‌های خوب رخ خواهد داد» و یا «اگر با جدیت و سختی تلاش کنید قطعا به نتیجه مورد نظر خواهید رسید» در حالی که چنین جملاتی قطعا شایستگی شنیدن و مرور کردن هر روزه را دارد اما این بدان معنی نیست که صرفا با این پیشنهادات می‌توانید بر رفتارها و افکار ناسالم خود چیره شوید و به اهداف خود دست یابید. شناخت رفتار و افکار ناسالم و احساسات منفی و تلاش در یافتن جایگزین مناسب برای آن‌ها کلید ساخت ذهنی قدرتمند است.

سعی کنید مقایسه ساده‌ای بین قدرت بدنی و قدرت ذهنی انجام دهید. بدنسازها برای حفظ بدن خود در شرایط ایده‌آل گروهی عادات مناسب را دنبال می‌کنند مثل تمرین‌های منظم در باشگاه‌های ورزشی. چیزی که برای بدنسازها به اندازه تمرینات اهمیت ویژه دارد دور بودن از عادات ناسالم غذایی است در واقع در ساخت عضلات نیرومند علاوه بر انجام تمرینات ورزشی رژیم غذایی سالم نیز نقش اساسی دارد. به طور مشابه، قدرت ذهنی نیز علاوه بر تمرینات و کار سخت ذهنی نیاز به اجتناب از عادات ناسالم، افکار منفی، رفتارهای نا کارآمد و احساسات مخرب و کسب عادات سالم است. شاید در حال حاضر هر یک از شما در تلاش برای رسیدن به یکی اهداف زندگی خود باشید، بخواهید که به پدر و مادری صبور تبدیل شوید، قهرمان ورزشی و یا یک نابغه در زمینه تخصصی خود شوید، داشتن ذهنی قدرتمند به شما در رسیده به این اهداف کمک خواهد کرد. شناسایی مشکلات و درگیرهای متداول که پیش روی ماست و تمرین و تمرین و تمرین می‌تواند شما را به بهترین خودتان تبدیل کند.

در اینجا ۱۳ کاری را مرور می‌کنیم که افراد با ذهن قوی انجام نمی‌دهند:

۱- وقت خود را برای اظهار تاسف و ترحم برای خود تلف نمی‌کنند

بسیاری از مشکلات و غم‌هایی که در طول زندگی برای ما پیش می‌آید غیرقابل اجتناب است اما احساس تاسف برای خودتان یک انتخاب است. زمانی که در پرداخت صورتحساب‌ها و بدهی‌های خود با مشکل برخورد می‌کنید یا دچار مشکلات سلامتی هستید، غرق شدن در حس ترحم و تاسف برای خود مشکلی را حل نخواهد کرد. اگر در معرض ابتلا به احساس تاسف برای خودتان هستید، ذهن خود را آموزش دهید که قدردانی را جایگزین این حس ترحم و دلسوزی مخرب کند. افراد با ذهنی قدرتمند وقت و انرژی خود را صرف فکر کردن به مشکلات و شرایط ناراحت کننده خود نمی‌کنند به جای آن بر روی راه‌حل‌ها تمرکز می‌کنند.

۲- قدرت و تاثیر خودشان را نادیده نمی‌گیرند

مقصر شناختن و سرزنش کردن افراد در شرایط و مشکلات ما بسیار وسوسه انگیز و متداول است. فکر کردن به چیزهایی از قبیل این که «رفتار مادر من منجر شد من احساس بدی نسبت به خودم داشته باشم» در واقع دیگران را به عامل تاثیرگذار زندگی ما تبدیل می‌کند. مسئولیت رفتار، افکار و احساسات خود را بپذیرید. توانمدسازی شخصی جزء ضروری ساختن ذهنی قدرتمند و زندگی دلخواه شما است.

ادامه ...

admins بازدید : 296 پنجشنبه 02 بهمن 1393 نظرات (0)

 

کوچک‌ترین موش، مورچه‌خوار، فیل یا... نمی‌شود گفت دقیقا این موجود از کدام نژاد است. در نگاه اول به احتمال زیاد می‌گویید: خب این موش است. ولی کمی‌ صبر داشته باشید و تا آخر متن را بخوانید. قول می‌دهم شما هم در راز خلقت این موجود خواهید ماند.
در جنوب غرب قاره به اصطلاح سیاه آفریقا کشوری واقع است به نام "نامبیا". در یکی از مناطق کنترل شده شمال غرب این کشور دانشمندان میان صخره‌های سرخ آتشفشانی این منطقه موجودی را کشف کردند که آدمی ‌انگشت به دهان خلقتش می‌ماند. بر اساس تحلیل‌ها، برخی دانشمندان این موجود را در زمره موجوداتی به نام "فیل وروجک" قرار می‌دهند. این مخلوق بسیار شبیه موش است، ولی از لحاظ ژنتیکی به فیل، گاو دریایی، هیراکس و آردوارک (گونه‌ای از کفتار بومی‌ در شرق و جنوب آفریقا) وابسته است.
نکته شایان ذکر درباره این موجودات گوناگونی انواع آنها و پراکندگی محل زندگی آنها است. گونه معروف به شطرنجی که در آفریقای مرکزی، گونه طلایی در قسمت‌های بومی‌ کنیا، گونه صورت خاکستری محدود به دو جنگل در تازانیا و همچنین گونه‌های سیاه و قرمز کم رنگ این موجود که در شرق آفریقا زندگی می‌کنند. البته گونه‌های کوچک‌تر "فیل وروجک" را می‌توان در جنگل‌های خشک شرق و جنوب و شمال غربی ‌آفریقا نیز یافت.
از ویژگی‌های منحصر به فرد این موجود می‌توان به دوقلو به دنیا آمدن نوزادان آن اشاره کرد. به گزارش رویترز این پستاندار کوچک از نظر فیزیکی شبیه بز کوهی و از لحاظ عادات خواب و شکار بسیار شبیه مورچه‌خوار است. دم دوکی شکل و نسبت پا به بدن این موجود نیز به بز کوهی شباهت دارد و مانند مورچه‌خوار توسط بینی از حشرات تغذیه می‌کند و همچنین زندگی میان بوته‌ها را به لانه‌های زیرزمینی ترجیح می‌دهد.
دانشمندان نام علمی‌"فیل وروجک" را "ماکروس سلیدیس میسوس" گذاشته‌اند. گونه بالغ این موجود تنها هفت اینچ طول با دمی ‌دراز و بیست و هفت گرم وزن دارد. 
حال اگر فهمیدید این موجود دقیقا چیست به ما هم اطلاع دهید! / 

منبع : مجله دانشمند

admins بازدید : 308 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

افزایش روزافزون دمای کره زمین می‌تواند منجر به بروز رویدادهای ناخوشایندی برای ساکنان این کره آبی‌ شود که همین امر در سال‌های اخیر توجه همگان را به خود جلب کرده است و موجب نگرانی بسیاری از دانشمندان شده است. 
اکثر مردم جهان تا زمانی که اتفاق بدی برای آنها روی ندهد، از کنار خطراتی که همواره آنها را تهدید می‌کند، بی‌اعتنا رد می‌شوند. از جمله این تهدیدات می‌توان به تاثیرپذیری صنعت غذای جهانی از پدیده گرم شدن کره زمین اشاره کرد. به طور مثال تغییر آب و هوایی شدید در یک منطقه دورافتاده همچون منطقه‌ای در تگزاس می‌تواند منجر به افزایش بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی انسان‌ها از جمله ذرت شود. به همین خاطر است که محققان در تلاشند تا تاثیر این پدیده را بر محصولات غذایی برشمارند. برای درک بیشتر این موضوع مثال جنگل‌های بارانی آمازون را در نظر بگیرید که خاستگاه بسیاری از مواد غذایی جهانیان به شمار می‌رود، از جمله آنها می‌توان به سویا اشاره کرد که یکی از مواد غذایی اصلی سبد غذایی خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد. این ماده غذایی که در جنگل‌های آمازون می‌روید همه ساله توسط کشتی‌های مخصوص بارگیری شده و به اکثر مناطق جهان ارسال می‌شود. در سال‌های نه چندان دور هنگامی‌که خشکسالی بر این منطقه حکمفرما شد و محصول زیادی برداشت نشد، قیمت سویا افزایش بی‌سابقه‌ای را به خود دید و از آنجایی که از این ماده غذایی در کشورهای اروپایی به‌عنوان غذای مرغ نیز استفاده می‌شود، با بالارفتن قیمت آن، قیمت مرغ نیز سیر صعودی به خود گرفت. افزون بر این کمبود بارندگی در این منطقه اختلالاتی را در حرکت کشتی‌ها به وجود آورد. بدین‌صورت که با کاهش بارندگی و پایین آمدن سطح آب رودخانه‌ای که مسیر حرکت این کشتی‌ها را تشکیل می‌داد و به منظور جلوگیری از فرو رفتن کشتی در گل و لای بارگیری کشتی‌ها به حداقل می‌رسید و این امر سبب افزایش هزینه حمل و نقل می‌شد که به تبع آن باز هم به قیمت سویا و تمامی ‌مواد غذایی وابسته با آن افزوده می‌شد. 
به عقیده برخی‌ها افزایش میزان کربن دی اکسید در جو موجب می‌شود تا بسیاری از درختان زیر فشار و گرمای هوا طاقت نیاورند که همین امر موجب گلخانه‌ای شدن بسیاری از میوه‌هاو مواد غذایی می‌شود. براساس برآوردهای متخصصان تغییرات آب و هوایی سازمان ملل، پدیده گرم شدن کره‌زمین موجب کاهش تولید محصولات غذایی خواهد شد که می‌توان در نیمه دوم قرن حاضر این تغییرعظیم را حس کرد. 
سازمان تجارت بین‌المللی نیز تلاش‌هایی را براي کاهش قیمت مواد غذایی انجام داده است. اما با این حال نمی‌توان به‌طور قطع از مثمرثمر بودن تلاش‌های این قبیل گروه‌ها سخن به میان آورد و در پایان محققان اظهار امیدواری کردند که بتوان با کمک همگانی بر این معضل فائق آمد.

admins بازدید : 269 شنبه 27 دی 1393 نظرات (0)

باور کنید یا نه، عمل ساده پلک زدن تا مدت‌ها برای دانشمندان یک چیز اسرارآمیز بود. تصور ما این است که پلک زدن تنها برای لغزان کردن قرنیه و جلوگیری از خشکی آن انجام می‌شود، اما پلک زدن معمولا بیشتر از حد نیاز ما انجام می‌شود، یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ بار در دقیقه!

اما حالا پژوهشگران ژاپنی تونسته‌اند کشف کنند که پلک زدن به منظور دیگری هم انجام می‌شود:

با هر بار پلک زدن، ما به مدت ۰٫۴ ثانیه، محیط پیرامون خود را نمی‌بینیم، یعنی به عبارتی ما ۱۰ درصد اوقات به علت پلک زدن، تصویری از دور و بر خود نمی‌گیریم و درک نمی‌کنیم. این زمان بسیار بیشتر از نیاز سیستم لغزان‌کننده قرنیه‌های ما است.

 

 

 

در پژوهش جدیدی که در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، پژوهشگران پاسخی برای این معما مطرح کرده‌اند.

تامامی ناکانو، شیگرو کیتازاوا و همکارانشان در این تحقیق اشاره کرده‌اند که پلک زدن به صورت فعال برای تغییر و بازنشانی reset کردن توجه ما صورت می‌گیرد.

محققان برای اثبات این امر از یک دستگاه fMRI استفاده کردند. آنها چند داوطلب انتخاب کردند و از آنها خواستند که در زمانی که در اسکنر هستند، چند قسمت از سریال آقای بین را ببینند. تحقیق قبلی این پژوهشگران نشان داده بود که پلک زدن متناسب با تماشای این ویدئو، همسان‌سازی می‌شود.

 

12-27-2012 09-39-41 AM

 

در تحقیق جدید، پژوهشگران متوجه شدند که داوطلب‌ها در هر دقیقه ۱۷٫۴ بار پلک می‌زنند. چیز جالب این بود که همزمان با پلک زدن در دو قسمت آناتومیک مغز فعالیت‌هایی مشاهده می‌شد، این دو قسمت، در فرایند توجه نقش دارند.

admins بازدید : 281 دوشنبه 15 دی 1393 نظرات (0)

در دنیایی که افراد، به یاری اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند، به شدت به هم متصل شده‌اند، هم افراطی‌ها و هم مردمی که می‌خواهند ضد این پدیده رو به گسترش بایستند، روز به روز بیشتر از فناوری استفاده می‌کنند.

در شرایطی که داعش ویدئوهای سر بریدن اسرای خود را با هدف ایجاد جو وحشت و ارعاب در محیط اینترنت منتشر می‌کند، بعضی از اعضای گروه‌های افراطی هم سعی می‌کنند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به صورت دیجیتال گروه‌های خود را تبلیغ و تقویت کنند.

به تازگی خبر عضویت یکی از اعضای سرشناس طالبان در شبکه اجتماعی LinkedIn جنجال آفرید. این فرد احسان‌الله احسان نام دارد. او در پروفایل LinkedIn خود به روشنی خود را سخنگوی جماعت الحرار – یکی از زیرگروه‌های طالبان- نامیده است، تخصص‌اش را جهاد و جهادگری عنوان کرده است و حتی جزئیاتی در مورد سابقه خود را درج کرده است.

 

 

1-5-2015 9-24-06 AM

 

 

او در LinkedIn ، حدود ۷۰ دوست دارد. اجسان الله احسان، همان کسی است که پاکستان برای سرش ۶۵۰ میلیون یورو، جایزه گذاشته است، چون با ترور ملاله یوسف‌زی، مرتبط بوده است. در اکتبر سال ۲۰۱۲، گروه او ملاله را به اتهام تبلیغ علیه طالبان، الگو قرار دادن اوباما و تبلیغ فرهنگ غربی در مناطق پشتون‌نشین پاکستان، از ناحیه سر مورد هدف قرار داد که خوشبختانه ملاله با دشواری از این ترور، در نهایت جان سالم به در برد و امسال برنده جایزه نوبل صلح شد.

 

 

1-5-2015 9-37-23 AM

 

 

در شرایطی که توییتر و فیس‌بوک، با جدیت از تبلیغ گروه‌های افراطی خودداری می‌کنند، کشف پروفایل احسان‌الله احسان، مطلب خوبی برای LinkedIn نبوده است، تا جایی که مقامات این شبکه اجتماعی مجبور شدند که در واقعی بودن این پروفایل شبهه و تردید وارد کنند و به آی‌پی‌های او هنگام ورود به استناد کنند، آن هم در شرایطی که می‌دانیم که تغییر آی‌پی چه کار آسانی است و اصولا کسی که با آن سابقه می‌خواهد وارد اینترنت شود، حتما آی‌پی خود را تغییر می‌دهد!


از آن سو، در اروپا راست‌گرایان افراطی و گروه‌های نئونازی، روز به روز تقویت می‌شوند، تا جایی که آشکارا علیه متقاضیان پناهندگی و نیز علیه اسلام‌گرایی در اروپا، تظاهرات برگزار می‌کنند.

معمولا این گروه‌ها با اینکه به صورت نسبی طرفداران کمی در همه جوامع دارند، در برگزاری تجمعات و تظاهرات، مهارت خیلی خوبی دارند و توده مردم با وجود نفرت از آنها، همیشه در یک حالت انفعال نسبی هستند.

 

 

admins بازدید : 268 سه شنبه 09 دی 1393 نظرات (0)

دیدن کابوس و ترس از آن، چیزی است که تقریبا همه بچه‌ها و همینطور خود والدین دچار آن می‌شوند. هیچ پدر و مادری نیست که چنین تجربه‌ای را نداشته‌ باشد. بیشتر پدر‌ و مادر‌ها، مایلند که هر کاری انجام دهند تا فرزندشان کابوس نبیند. اما آنها کاری از دستشان بر نمی‌آید، زیرا خواب دیدن و همچنین کابوس‌ها، جزء زندگی هستند حتی نوزاد قبل از تولد در شکم مادر دچار خواب می‌شود، این موضوع را دانشمندان آمریکایی بعد از اینکه به وسیله الکترود‌های حساس، بالا رفتن فعالیت‌های مغز نوزاد را اندازه‌گیری کردند، به اثبات رساندند به این ترتیب که نوزاد در شکم مادر نصف طول مدت خوابش در حال خواب دیدن است.
خواب به طور کلی دو مرحله دارد که در اصطلاح علمی "REM" و "nonREM" نامیده می‌شود. مرحله رم یعنی حرکت سریع چشم زیر پلک‌ها بسته همراه با فعالیت کامل مغز. این اتفاق حدود 4 تا 6 بار در شب وقتی که ما در حال دیدن خواب‌های خوش یا وحشتناک هستیم روی می‌دهد. این مرحله حدود 10 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود میزان "REM" (حرکت سریع چشم) در خواب کمتر می‌شود.
"REM" (حرکت سریع چشم) به هنگام خواب عمیق به مرور کاهش می‌یابد که این مرحله "NON REM"‌ (مرحله خواب دیدن بدون حرکت سریع چشم) نامیده می‌شود. البته فقط 3 درصد از کودکان در این مرحله از خواب دچار کابوس هم می‌شوند. دانشمندان آمریکایی معتقدند که این حالت کابوس نیست، بلکه آن را "ترس شبانه" می‌نامند که در حین آن بچه با ترس و در حال فریاد زدن از خواب بیدار می‌شود. این ناآرامی حدود 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد و بچه آرام می‌شود و دوباره خوابش می‌برد. دانشمندان احتمال می‌دهند که کودکان و بزرگسالانی که دائم دچار ترس شبانه می‌شوند کسانی هستند که در حال خواب وقتی که شروع به هذیان دیدن می‌کنند دچار ترس می‌شوند. با اندازه‌گیری فعالیت‌های مغزی در این اشخاص متوجه شده‌اند که ضربان قلب و تنفس آنها افزایش می‌یابد. مثلا در آغاز مرحله خواب و شروع مرحله خواب عمیق فعالیت مغز صفر است ولی ناگهان و به فاصله یک ثانیه فعالیت آن به 100 می‌رسد درست مثل بیداری و این فعالیت سریع مغز شخص را دچار ترس می‌کند.
یکی از محققان خواب دکتر "رونالد" احتمال می‌دهد که دلیل این واکنش کم‌خوابی است. البته باید یک زمینه ارثی هم وجود داشته باشد چون بسیاری از کودکان موقعی که دچار این کابوس می‌شوند در خواب شروع به راه رفتن می‌کنند و این حالت در بعضی از خانواده‌ها مکرر دیده می‌شود.
محققان خواب معتقدند بچه‌هایی که دچار کابوس می‌شوند ولی از خواب بیدار نمی‌شوند نباید بیدار کرد چون در هر صورت صبح اصلا یادشان نمی‌آید که در خواب چه دیده‌اند؛ در این حالت والدین باید فقط سعی کنند بچه را نوازش کنند و نگذارند که در اثر حرکت خودش را زخمی کند و وقتی مرحله ترس شبانه گذشت باید کودک را به صورت صحیح در رختخواب قرار دهند.
ترس شبانه هیچ ارتباطی با آنچه که معمولا تحت عنوان خواب دیدن گفته می‌شود، ندارد.
در واقع ترس شبانه فقط از ترس و وحشت تشکیل شده و هیچ کمکی به تکامل کودک نمی‌کند در حالی‌که خواب دیدن طبیعی برای رشد و پرورش کودک بسیار مهم است. در آزمایش‌هایی که در مورد خواب انجام شده ثابت شده است انسان‌هایی که خواب نمی‌بینند دچار بیماری‌های جسمانی و روانی می‌شوند. خواب دیدن می‌تواند باعث آرامش انسان شود.
خواب‌های کودکان معمولا بسیار ساده و روشن هستند. خواب در بچه‌های 3 تا 5 ساله از اتفاقات بسیار ساده روز و گاهی فقط از یک شکل تشکیل شده است. در سن 5 تا 6 سالگی کمی طولانی‌تر می‌شود و از مراحل متعدد و مشکل‌تری تشکیل می‌شوند. بیشتر آنها اتفاقات روز را در خواب می‌بینند، مثلا اگر داستانی بخوانند در مورد گرگ یا سگ گله، در خواب همان کاری را می‌کنند که در داستان اتفاق افتاده است.
معمولا راه ورود به خواب کودکان، بررسی کار‌های روزانه آنهاست. احساسات کودکان معمولا در شب به شکل یک حیوان در خوابشان ظاهر می‌شود و هرچه سن کودک بالا می‌رود مردی با قیافه ترسناک جانشین شکل حیوانی می‌شود. در تعبیر خواب‌های کودکان مثل خواب‌های بزرگسالان همیشه یک تصویر ثابت وجود دارد، مثلا کودک خواب می‌بیند که یک سوسمار با دهان باز ایستاده یا یک حیوان مشابه دیگر. والدین نمی‌توانند کابوس کودکان را از بین ببرند اما می‌توانند کمک کنند که تعداد آنها کمتر شود و کودک دائم رنج نبرد. مثلا اجازه ندهند که فرزندشان فیلم‌های ترسناک و هیجان‌آنگیز ببیند یا سعی کنند خصوصا شب‌ها محیط خانوادگی را آرام نگه دارند.
باید برای بچه‌ها وقت کافی گذاشته شود،‌ با آنها حرف زد، برایشان داستان‌های خوشحال‌کننده و آرام تعریف کرد، یا با هم شعر‌های کوتاه بخوانند، اگر با رعایت تمام این مسائل باز هم کودک دچار کابوس شد والدین می‌‌توانند به آرامی او را نوازش کنند و آرام در گوشش بگویند که فقط خواب است و این در بیداری وجود ندارد تا بچه دوباره به خواب رود.
نکته مهم این است که کودکان در سن 9 سالگی به مرور می‌فهمند که آنچه در خواب می‌بینند واقعیت ندارد.

admins بازدید : 421 یکشنبه 07 دی 1393 نظرات (0)

چیزی شبیه چشم اسماگ1 در زیر ساختار طلایی نیمه شفاف رگه مانند قرارگرفته است. اما آن چشم یک اژدها نیست... به چیزی بسیار کوچک‌تر تعلق دارد: یک قورباغه به اندازه یک فنجان چای است و در ميان درختان جنگل‌های گرمسیری استوايي به خواب نیمروز رفته است!
قورباغه درختی چشم قرمز با نام علمی ‌Agalychnis Callidryas در سراسر جنگل‌هاي آمریکای مرکزی و جزایر واقع در دریای کارائیب زندگی می‌کند. قورباغه درختي چشم قرمز بيشتر روي درختان زندگي مي‌كند و غير سمي است. در طول روز، زمانی که قورباغه در خواب است، یک پوسته طلایی مانند روی چشم‌های او می‌خزد که باعث مي‌شود مقدار کمی ‌نور اجازه عبور داشته باشد تا اگر یک شکارچی نزدیک شود، قورباغه بتواند بیدار شود و چشمان قرمز برآمده خود را نشان دهد و پاهای زردش را آماده كند تا جان خود را نجات دهد.
پلک سوم در جانوران بسياري، از گربه‌ها و کوسه‌ها گرفته تا شترها و خرس‌های قطبی يافت می‌شود. در تمام جانوراني که دارای اين خصوصيت هستند، این پلک اضافی چشم را مرطوب می‌کند، تا به نور اجازه عبور ‌دهد.
سو ایوانز جانورشناس کالج دانشگاهی لندن می‌گوید: "پلک سوم در بسیاری از پستانداران یافت می‌شود، اگرچه ما انسان‌ها از آن بی‌بهره‌ایم. عملکرد اصلی آن پاک کردن سطح چشم است، در قورباغه‌هاي درختي اين عضو در اصل بخشي اصلاح شده از پلک پایینی است و از این‌رو می‌توان گفت قسمتی تغییر یافته از پوست آنها است."

admins بازدید : 243 جمعه 05 دی 1393 نظرات (0)

"لیلیان آنکومی" به ما می‌گوید که مطالعه ژن‌ انسان چگونه به‌طور اساسی موجب ازدیاد طول عمر افراد می‌شود.
نظرتان درباره داشتن عمر طولانی چیست؟ آیا دوست دارید بیش از صد‌سال عمر کنید؟ این سوالی است که همه ما ممکن است درباره آن فکر کنیم. در ماه‌های اخیر برخی از پیشگامان این رشته اعلام کرده‌اند که توجه خود را بر یافتن ژنی که کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشیم، معطوف کرده‌اند.
هدف مورد نظر آنان درمان کردن بیماری‌هایی است که در دوران پیری بر زندگی ما اثرگذار است. دانشمند پیشگامی که با مطالعات خود به ما در داشتن عمر طولانی‌تر کمک می‌کند "کریگ ونتر" نسل‌شناس انسان‌دوست و کارآفرینی است که در پروژه‌ بررسی ژنوم انسان فعال است. ونتر از اولین کسانی است که اطلاعات علمی ژنتیکی‌اش در سال 2011 منتشر شد.
او در ماه مارس سال 2011 اعلام کرد که آخرین پروژه‌اش نیاز به سرمایه‌ای هفتاد میلیون دلاری دارد تا بتواند شرکتی جدید با نام "شرکت طول عمر انسان" يا اچ‌ا‌‌ل‌آي تاسیس کند.
البته ونتر در این کار تنها نیست. در ماه سپتامبر 2013 "لری پیج" مدیر عامل گوگل اعلام کرد که "آرت لوینسن" را به عنوان مسئول "ژنتیک طول عمر" شرکت در کالیفرنیا (کالیکو) منصوب کرده است.

مسئولیتی بزرگ
دو شرکت کالیکو و اچ‌ا‌‌ل‌آي، شرکت‌هایی نوپا با افکار متهورانه هستند. این موضوع به ویژه زمانی که متوجه می‌شویم تعداد انگشت‌شماری بیمار تحت آزمایش‌های مبتنی بر تحقیقات ژنومی قرار گرفته‌اند، قابل تامل‌تر است.
فعالیت این شرکت‌ها این سوال را پیش می‌آورد که چگونه می‌‌خواهند از پیر‌ شدن انسان‌ها پیشگیری کنند؟ و درمان پیری چگونه خواهد بود؟
شرکت اچ‌ا‌‌ل‌آي کار خود را با خرید دو دستگاه پیشرفته تنظیم توالی ژن از یک شرکت انگلیسی آغاز کرده است. این کار با مرتب کردن ژنوم 40 هزار نفر شروع شده و تا یکصد هزار نفر در سال افزایش خواهد یافت. شرکت اچ‌ا‌‌ل‌آي امیدوار است که به صورت همزمان بتواند نوعی باکتری بسیار ریز را که در بدن انسان زندگی می‌کند دسته‌بندی و توالی سوخت‌وسازي آن را مشخص کند و از این طریق اطلاعات ژنتیکی بیوشیمیایی بدن را به دست آورد.
مسئولیت بسیار بزرگی است ولی ونتر اطمینان دارد که این شیوه جمع‌آوری داده‌های ژنتیکی به بزرگ‌ترین سوال زندگی و مرگ بشر پاسخ خواهد داد و دوران جدیدی را در علم پزشکی به وجود خواهد آورد.
او می‌گوید؛ ما با این روش ممکن است به درک بهتری از چگونگی افزایش طول عمر انسان برسیم. البته اگر همه آنچه که به دست می‌آوریم توالی ژن‌ها می‌بود من وقت و سرمایه خود را صرف این کار نمی‌کردم.
امکان بالقوه موجود این است که ما گرایش‌های ژنتیکی خود برای بیماری و سلامت بدن را به صورت واقعی‌تری بفهمیم. فکر می‌کنم برای اولین بار در طول تاریخ می‌توانیم به این سوال عمومی پاسخ دهیم که "چه تفاوتی بین طبیعت و سرشت ما و پرورش ما وجود دارد؟"
دکتر "اسکات لیپمن" مسئول مرکز سرطان‌شناسی "مور" در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: "آغاز این دو موضوع با فاصله چند ماه از یکدیگر هیچ دلیلی برای همانند بودن آنها نیست."
مرکز مور از هر بیمار سرطانی که خودش اجازه دهد توالی ژنوم و تومور‌های سرطانی‌اش را مشخص می‌کند. از آنجا که توالی اولین ژنوم‌های انسانی در سال 2011 مشخص شد سرعت پیشرفت در این زمینه قابل توجه بوده و اکنون محققان سرطان‌شناس این مرکز در صدر پیشگامان این علم در آینده هستند.
لیپمن توضیح می‌دهد که ما در حال حاضر در دورانی به سر می‌بریم که دوران دگرگونی برای بیماری سرطان خواهد بود. دورانی مشابه دوره پیشگامان آغاز اینترنت در دهه 1990.
ما ژنوم را می‌فهمیم و فناوری گسترده به ترتیب در آوردن ژنوم‌ها به ما اجازه می‌دهد که این کار را خیلی سریع‌تر و ارزان‌تر از قبل انجام دهیم.
کاری که در گذشته انجام آن 15 تا 20 سال طول می‌کشید، اکنون در مدت یک تا دو سال انجام می‌شود. پیشرفت فعالیت در زمینه سرطان بسیار سریع است و این سرعت پیشرفت فقط بخش کوچکی از یک کار بسیار بزرگ است.
براساس گزارش سازمان جهانی سلامت، سرطان در سال 2011 سومین عامل مرگ و میر در جهان بوده است و یک هفتم کل آمار مرگ را در دنیا شامل می‌شود و در بسیاری از موارد بیماری کشنده سرطان با پیری همراه بوده است. شرکت اچ‌ا‌‌ل‌آي در نظر دارد از داده‌های مربوط به ژنوم‌ها که از توالی آنها به دست آمده است، برای شناسایی و تحلیل ژن‌های عامل سرطان استفاده و روش‌های درمانی بالقوه جدیدی را بیابد.
دکتر "رازل کرز راک" از پزشکان مسئول در مرکز مور که روش‌های دیگری که دسته‌بندی ژن‌ها می‌تواند در علم پزشکی ایجاد کند را مشاهده کرده است می‌گوید: به ترتیب درآوردن ژن‌ها فقط یک خط مقدم از راه‌های مقابله با پیری است.
او می‌افزاید: در حال حاضر ما افراد دارای سرطان‌های گوناگون را با یکدیگر مقایسه و در کنار هم قرار می‌دهیم. این کار تا حد كمي مفید بوده است و با استفاده از این تکنیک دست یافتن به برش بزرگ‌تری از وضعیت این افراد بسیار سخت است.
علت آن است که مثلا یک صد نفر بیمار مبتلا به سرطان ریه ممکن است هر کدام به دلیل نوعی متفاوت از غیر طبیعی بودن وضعیت داخلی بدن دچار این بیماری شده و سرطان در بدنشان رشد کرده باشد. و فقط بدن بخش کوچکی از آنها ممکن است به درمان واکنش مناسب داشته باشند.
ما در گذشته نمی‌توانستیم بین بیمارانی که به روش درمان پاسخ مثبت می‌دادند و بیمارانی که شیوه درمانی در آنان عوارض جانبی ایجاد می‌کرد، تفاوتی قائل شویم. توالی و ترتیب‌بندی ژنی به ما این اجازه را می‌دهد که روش درمان بیماران را براساس ویژگی‌های فردی و ژنتیکی هر بیمار تعیین ‌کنیم و این کار پایه درمان انحصاری هر بیمار است. من عقیده دارم که درمان انحصاری در تمام زمینه‌های پزشکی گسترش خواهد یافت و زمینه بالقوه بسیار زیادی در این راه وجود دارد.
موضوع امیدوار‌کننده این است که آنچه شرکت اچ‌ا‌‌ل‌آي در مورد سرطان فرا می‌گیرد، می‌تواند در بیماری‌های دیگری نظیر دیابت، چاقی، قلبی،کبد و جنون نیز کاربرد داشته باشد. اما یافتن راه‌های درمان این بیماری‌ها ممکن است برای افزایش طول عمر کافی نباشد. علاوه بر این گمان می‌رود که حتی اگر راه درمان سرطان را پیدا کنیم و قبل از آن مردم بر اثر بیماری دیگری از دنيا نروند، این روش فقط چند سال به افزایش متوسط طول عمر افراد کمک می‌کند.
به گفته ونتر به همین دلیل یافتن راه درمان فقط یک نوع بیماری ـ مانند سرطان که تهدید بزرگی برای سلامت انسان‌ها است ـ هدف نهایی شرکت اچ‌ا‌‌ل‌آي نیست.
وی می‌افزاید: درحالی که هر یک از ما روزی به دلیلی از دنیا خواهیم رفت، عامل سن بالا اولین زنگ خطر برای ابتلا به هر نوع بیماری و از بین رفتن است.
در چند دهه اخیر متوسط طول عمر انسان افزایش یافته است و تعداد کمتری از مردم بر اثر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی از دنیا می‌روند، ولی تعداد بیشتری با بیماری‌های نظیر جنون که بر کیفیت زندگی اثر می‌گذارد، زنده می‌مانند. و من این نوع زندگی را الزاما طول عمر توام با سلامت نمی‌نامم. بنابراین هدف فقط افزایش طول عمر نیست، بلکه هدف افزایش طول عمر همراه با سلامتی برای افراد است.

ژن‌های معیوب
سازوکار اصلی کنترل‌کننده پیری انسانی بسیار پیچیده است. آنچه ما درباره عوامل ژنتیکی پیری می‌دانیم از مطالعات مربوط به افراد یک خانواده، دوقلو‌ها و کسانی که بیش از یک صد سال عمر می‌کنند، به دست می‌آید.
عمر طولانی داشتن در خانواده، والدین و برادران و خواهران افرادی که بیش از صد‌سال عمر می‌کنند، بیشتر به چشم می‌خورد و متوسط طول عمر این افراد بیشتر از متوسط طول عمر سایر مردم است.
محققان از مطالعه این‌گونه خانواده‌ها و تحقیق بر روی ژنوم آنها برای تنوع‌های کوچک ژنتیکی که غالبا در مردمانی با نوعی بیماری خاص اتفاق می‌افتد، به این نتیجه رسیده‌اند که مواد پروتئینی در طول عمر آنان موثر بوده است و پی برده‌اند که یک تنوع ژنتیکی در ژن آپو ئي پروتئین E عامل اصلی خطر آغاز حمله آلزایمر در افراد است.
زیست‌شناسان با دستکاری این نوع از ژن‌ها توانستند طول عمر موش را تا پنجاه درصد افزایش دهند. این کار به لحاظ ژنتیکی سبب شد که موش بیشتر زنده بماند، کمتر انرژی و توان خود را از دست بدهد و دیر‌تر دچار بیماری شود.
هنوز نمی‌دانیم که آیا ژن‌های انسانی مشخص شده و به ترتیب درآمده توسط اچ‌ا‌‌ل‌آي را نیز می‌توان دستکاری کرد یا نه. اما دکتر "خوا پدرو" از دانشگاه لیورپول می‌گوید: داده‌های به دست آمده توسط اچ‌ا‌‌ل‌آي امکان مناسبی را برای آغاز حرکت جهت فهمیدن این موضوع فراهم کرده است. در موش مي‌توانيم تمام جنبه‌هاي مولكولي پيري، سلولي، طول عمر و بيماري را با دستكاري ژنتيكي به تاخیر بیندازیم. به طور قطع و یقین نمی‌دانیم که این کار در انسان هم امکان‌پذیر است یا نه. ولی به عقیده من هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم نمی‌توان این کار را کرد. به ترتیب و توالی درآوردن ژن‌ها محل  آغاز راه است. عامل ژنی یکی از اصلی‌ترین عوامل بالقوه پیری است و تحلیل علت این اتفاق در سطح گسترده بسیار مناسب است.


admins بازدید : 235 پنجشنبه 04 دی 1393 نظرات (0)

اگر تاکنون نئاندرتال‌ها (انسان‌های اولیه) را انسان‌های ساده‌ای می‌پنداشتید که هیچ‌گاه از عقل خود استفاده نمی‌کردند و از کمترین روابط اجتماعی و بسیاری از مهارت‌ها بی‌بهره بودند، شاید زمان آن رسیده است تا در نگرش خود نسبت به آنها تجدید نظر کنید. 
نئاندرتال‌ها در حدود ۳۵۰ هزار سال پیش در قسمت‌هایی از اروپا و ۴۰ هزار سال پیش در آسیا زندگی می‌کردند که همزمان با ورود انسان‌هایی که از لحاظ آناتومی‌ تکامل یافته‌تر بودند، منقرض شدند. بنابر گفته محققان این انسان‌ها که از آفریقا آمده بودند از قابلیت‌ها و مهارت‌های بیشتری نسبت به نئاندرتال‌ها برخوردار بودند که از جمله آنها می‌توان به مهارت‌های شکار، ارتباطات، نوآوری و سازگاری با محیط پیرامون خود اشاره کرد. اما در تحقیقی که اخیرا توسط محققان دانشگاه کلرادو صورت گرفته است فرضیات مطرح شده در خصوص نئاندرتال‌ها به چالش کشیده شد. 
پولو ویا که یکی از مسئولان موزه تاریخچه طبیعی دانشگاه کلرادو است، در این خصوص عنوان می‌کند: "‌هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر ساده لوح بودن نئاندرتال‌ها وجود ندارد و ما تمامی ‌تلاش خود را به کار بستیم تا نگرش مرسوم نسبت به این موجودات را تغییر دهیم." وی در ادامه خاطرنشان می‌کند شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که احتمالا انسان‌های اولیه با گله‌داری از حیواناتی همچون گاومیش، ماموت‌ها و کرگدن‌ها تا زمان مرگ خود بهره می‌بردند و همین امر نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها از قدرت برنامه‌ریزی و ارتباطات گروهی برخوردار بودند. افزون بر این نشانه‌هایی از گِل سرخ که در گذشته‌های دور برای رنگ‌آمیزی بدن مورد استفاده قرار می‌گرفت و همچنین سایر وسایل تزئینی در محل زندگی نئاندرتال‌ها تداعی‌کننده برگزاری مراسم فرهنگی و مرسوم به ‌عنوان یک سیستم ارتباطی نمادین در میان آنها بود. 
و در پایان دکتر ویا اذعان می‌دارد: "محققان نئاندرتال‌ها را هرگز با موجودات عصر خود مقایسه نمی‌کنند، بلکه قیاس را میان آنها و موجودات موفق عصرهای بعدی برقرار می‌کنند که نمی‌تواند منطقی باشد. برای درک بیشتر این موضوع مثال مقایسه عملکرد خودرو‌های فورد را که در اوایل قرن گذشته در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفت و عمکرد خودرو‌های امروزی فراری را در نظر بگیرید و این چنین نتیجه‌گیری کنید که هنری فورد مالک شرکت فورد در مقایسه با اِنزو فراری از دانش و درک کمتری برخوردار بوده است. با اندک تاملی خواهید دریافت که صرف مقایسه میان این دو خودرو به هیچ عنوان منطقی و قابل توجیه نیست، چرا که خودروها و به‌طور کلی هر وسیله و یا موجودی می‌بایست با وسایل و موجودات عصر خود مقایسه شوند." 

admins بازدید : 303 پنجشنبه 04 دی 1393 نظرات (0)

بازاریابی‌ گسترده و سنگین حسگر اثر انگشت که توسط سامسونگ برای تلفن هوشمند گلکسی 5 به راه افتاده بود، به آسانی توسط هکرهای کلاه سفید شکسته شد، به طوری‌که با شکستن این قفل هکرها به آسانی و بدون محدودیت به حساب کاربری پی پال می‌توانند متصل شوند. این هک که توسط محققان آزمايشگاه تحقیقات امنیتی واقع در کشور آلمان صورت گرفته است، سرانجام نشان داد که به کارگیری سیستم شناسایی اثر انگشت و سیستم‌های تصدیق هویت که بر مبنای مشخصه فردی یا همان زیست محیطی افراد در دستگاه‌های محاسباتی استفاده می‌شوند، همچنان می‌توانند بی‌فایده باشند. همچنان که طرفداران سیستم‌های بیومتریک از این سیستم‌ها به عنوان ساده‌ترین و در عین حال ایمن‌ترین روش‌هايي که می‌توانند به عنوان جایگزین برای رمزهای عبور از آنها استفاده شود، هکرها با کمترین زحمت در فروشگاه‌های شهروندی، صف اتوبوس‌ها، در حال خوردن غذا در رستوران‌ها به راحتی و با فرصت کامل می‌توانند این قفل‌ها را شکسته و از دستگاه‌های هک شده استفاده کنند. این کشف جدید هفت ماه بعد از آن صورت می‌گیرد که گروه جداگانه‌ای از هکرهای کلاه سفید اقدام به هک کردن سیستم شناسایی اثرانگشت لمسی اپل کردند که در کمتر از 48 ساعت بعد از عرضه رسمی‌ آن توسط اپل صورت گرفت. 
بن چلبس یکی از محققان آزمایشگاه اس.آر.ال در این‌باره می‌گوید: ما منتظر بودیم که سیستم اثر انگشت S5 را بشکنیم. سیستم اثر انگشت جدید S5 قابلیت جدیدی را ارائه نکرده است، به دلیل اینکه روشی که توسط این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته از ریسک بیشتری نسبت به دستگاه‌های اندروئید که در بازار موجود است، بهره می‌برد. 
چلبس در ادامه می‌گوید، سیستم جدید سامسونگ یک عقب‌گرد کامل به شمار می‌رود، به دلیل اینکه برعکس آیفون،S5 هیچ سازوكاري ‌برای درخواست رمزعبور، زمانی‌که با تعداد زیادی از اثرانگشت‌های جعلی روبه‌رو می‌شود، را ندارد. به سادگی با راه‌اندازی مجدد این دستگاه هکر این توانایی را دارد تا دستگاه را وادار سازد، تا تعداد نامحدودی اثر انگشت را بدون احتیاج به اینکه رمزعبور را وارد کند، آزمايش کند. اما نگرانی مضاعف‌تری نیز وجود دارد، نفوذگری که موفق به هک کردن اثر انگشت S5 شود، می‌تواند به آسانی به سیستم‌های حساس بانکی یا برنامه‌های پرداخت وجه مانند پی پال متصل شود. چلبس در آزمایشی که انجام داده است موفق شده از سیم اثر انگشت عبور کرده و آن را دور بزند، به طوری‌که دسترسی کامل به حساب کاربری که شامل حجم بالایی از نقل و انتقالات را انجام می‌دهد را پیدا کرده است. 
چلبس در ویدویی که درباره این هک منتشر کرده است می‌گوید شاید بیشترین نگرانی از این بابت است که سامسونگ هیچ چیز، از آنچه که توسط دیگران مورد استفاده قرار گرفته، یاد نگرفته و سعی نکرده است، آنها را بررسی كند. اما این تنها مسئله در مورد گوشی جدید نیست، نه تنها ربایش سیستم تصدیق هویت اثر انگشت در این سیستم امکان‌پذیر است، بلکه بعد از اینکه گوشی به طور کامل خاموش می‌شود، سازوكار پیاده‌سازی شده همچنان اجازه می‌دهد که کوشش‌های تصدیق هویت بدون محدودیت را، بدون نیاز به رمزعبور به آسانی انجام گیرد. این سیستم تصدیق اثر انگشت الحاقی و اتصال آن به برنامه‌های حساس مانند پی پال به هکرها یک دلگرمی‌ مضاعف را می‌دهد که به سادگی به جعل اثر انگشت مبادرت ورزند. 
در همین رابطه، سخنگوی پی پال در بیانیه‌ای به این گزارش آزمایشگاه واکنش نشان داده است و می‌گوید سیستم اثرانگشت برای جلوگیری از دستیابی ‌آسان هکرها به حساب‌های بانکی بوده و به صورت یکپارچه طراحی شده است. 
در ادامه این بیانیه آمده است، اسکن یک کلید رمزنگاری ایمن که به عنوان یک جایگزین برای رمزهای عبور مورد استفاده قرار می‌گیرد، به آسانی باز می‌شود. ما به سادگی می‌توانیم کلید یک دستگاه به سرقت رفته و یا گم شده را غیرفعال کنیم و شما می‌توانید کلید دیگری برای آن بسازید. پی بال همچنین از ابزارهای مدیریت خطر که برای پیشگیری از به وجود آمدن چنین مخاطراتی است، استفاده می‌کند. با این حال در مواردی که به ندرت ممکن است بروز کند و شامل حال کاربران عادی نمی‌شود، ممکن است نفوذگران از این سد ابزارهای امنیتی عبور کنند. 
همان‌گونه که شهریورماه گذشته Touch ID هک شد، حمله بر روی سیستم تشخیص اثرانگشت گالکسی S5 با استفاده از "نیرنگ چسب چوبی" انجام گرفته است. در این روش اثرانگشت بر روی یک ماکت با استفاده از چسب قلمکاری می‌شود. البته این تکنیک بر روی گوشی‌های آيفون عمل نکرده، اما بدون مشکل خاصی بر روی گوشی‌های S5 عمل می‌کند. 
چلبس در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا کاربران عادی نیز توانایی پیاده‌سازی چنین تکنیکی را دارند یا خیر می‌افزاید: برای افرادی که تصویر اثر انگشت آنها در بانک‌های اطلاعاتی جهانی به ثبت رسیده است (و یا حتی اثر انگشت آنها در ادارات ثبت شده باشد) و یا همانند روشی که من از آن استفاده کردم حمله امکان‌پذیر است. برای کاربران دیگر،که از تکنیک تشخیص اثر انگشت برای احراز هویت خود بر روی گوشی‌های همراه و یا دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند نیز این خطر وجود دارد. 
او در ادامه می‌افزاید شرکت سامسونگ می‌توانست بر روی سیستم شناسايی اثر انگشت خود کار بیشتری کند، پیاده‌سازی یک سیستم محافظتی رمزعبور بعد از چند کوشش ناموفق از طرف کاربر که منجر به قفل کردن گوشی می‌شود، نمونه‌ای از این موارد است، مهندسان این شرکت بهتر است از ابزارهای سخت‌گیرانه‌تری برای جعل هویت استفاده کنند. 
چلبس انتقاد دیگری نیز نسبت به شرکت‌های سامسونگ، اپل و موتورلا و استفاده‌کنندگان سیستم‌های تشخیص هویت که بر مبنای اثر انگشت کار می‌کنند دارد و می‌گوید، عدم وجود روش‌های تشخیص هویت کاربر که با استفاده از آن بتواند اطلاعات را تغییر دهد، در این سیستم‌ها در نظر گرفته نشده است، به طوری‌که مانع از به سرقت رفتن اطلاعات شود. زمانی‌که هکری یک بار موفق به شکستن این سیستم تشخیص اثر انگشت شود، تا ابد می‌تواند از آن استفاده کند. او در ادامه می‌افزاید: رمزهای عبور در صورتی‌که به سرقت رفته یا گم شوند، می‌توانند تغییر کنند و حتی به صورت کاملا مخفیانه نگه داشته شوند، اما کاربر برای باز کردن دستگاه‌های مورد نیاز خود نیازمند لمس فیزیکی اثرانگشت خود با دستگاه است. کاربران باید در این مورد که اثرانگشت به تنهایی نمی‌تواند از آنها در برابر تهدیدات امنیتی محافظت به عمل آورد آگاهی داشته باشند به طوری که در مقایسه با رمزهای عبور قابل مقایسه نیستند. 

admins بازدید : 306 پنجشنبه 04 دی 1393 نظرات (0)

کلیدهایم را کجا گذاشته‌ام؟ این فرد را قبلا کجا دیده‌ام؟ نام آن بازیگر معروف در فلان فیلم چه بود؟ امروز چه کارهایی را باید انجام دهم؟ و مواردی از این دست.

آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چگونه اطلاعاتی را که در طول روز به آن نیاز دارید، به یاد می‌آورید؟ هنگامی‌که قرار ملاقات‌ها، تاریخ تولد افرادی را که برای ما مهم هستند فراموش می‌کنیم یا اشیا را در اطراف خود گم می‌کنیم و یا نام اشخاص آشنا را فراموش می‌کنیم، تازه به اهمیت حافظه پی می‌بریم. مطالعات مربوط به حافظه، یکی از حوزه‌های با نفوذ و مورد علاقه محققان در روان‌شناسی شناختی است. موضوع روان‌شناسی شناختی کشف فعالیت‌های ذهنی یا فکری انسان است. روان‌شناسی شناختی در نیمه دوم قرن بیستم بین سال‌های 1950 تا 1970 مطرح شد و همگام با پیشرفت‌های فناوري، پژوهش‌های بسیار گسترده‌ای نیز در این حوزه انجام گرفت، به طوری که امروزه بر شاخه‌های مختلف روان‌شناسی سایه افکنده است. روان‌شناسی شناختی، ارتباط روان‌شناسی با سایر رشته‌های علمی‌ مانند عصب‌شناسی، زبان‌شناسی و رايانه را بیشتر کرده است. علوم شناختی که به‌طور ساده به صورت "پژوهش علمی‌درباره ذهن و مغز" تعریف می‌شود، شاخه‌ای میان‌رشته‌ای است که شعبه عام‌تری از دانش بشری است که مباحث روان‌شناسی شناختی به اضافه مباحثی از رشته‌های عصب‌شناسی شناختی، زبان‌شناسی شناختی، فلسفه ذهن و علم رایانه و هوش مصنوعی را در بر‌می‌گیرد. علوم شناختی به ما در درک این که فعالیت‌های شناختی انسان مانند ادراک، حافظه، زبان و حل مسئله، چگونه و توسط چه ابزار‌های زیستی صورت می‌گیرند و چگونه و تا چه حد می‌توانیم نظیر این فعالیت‌ها را با به کارگیری ابزارهای فیزیکی شبیه‌سازی کنیم، کمک می‌کند.
همه کارهایی که از ما سر می‌زند مانند دیدن، شنیدن، به خاطر آوردن، حرف زدن و حتی اعمال حرکتی مانند برداشتن یک استکان چای همه با فرآیند‌های شناختی همراه است. ما ضمن دریافت اطلاعات و رویدادهای طبیعی از محیط اطرافمان، آنها را از طریق فرآیندهای ذهنی‌مان، دگرگون، کم و یا زیاد می‌کنیم. به این ترتیب بازنمایی مناسبی ‌از آنها در ذهن خود پدید می‌آوریم. در واقع شناخت، ما را قادر می‌سازد تا به صورتی موفقیت‌آمیز، خود را با محیطی که در آن قرار داریم، انطباق دهیم. یکی از مزیت‌های عمده علوم شناختی این است که بلافاصله منجر به فناوری‌های شناختی می‌شود، یعنی در خدمت انسان قرار می‌گیرد تا کیفیت زندگی او را افزایش دهد.
 حتما تاکنون از خود پرسیده‌اید که روان‌شناسی شناختی چه کمکی به فهم پدیده فراموشی و تقویت حافظه می‌کند؟ در اولین قدم برای شناخت حافظه همان‌قدر که ضروری است تا بدانیم اطلاعات چگونه در حافظه وارد می‌شوند، به همان اندازه نیاز داریم که بدانیم چگونه اطلاعات از دست می‌روند و ما دچار فراموشی می‌شویم. معمولا دو نظریه برای فراموشی ارائه شده است (کرمی، 1383).
نظریه اول بر این باور است که موارد ذخیره شده در حافظه به سادگی پاک می‌شوند یا از بین می‌روند، مانند نوشته‌ای که در مقابل نور خورشید یا زیر باران قرار بگیرد و به تدریج محو و کاملا ناخوانا شود. این فراموشی در اثر گذشت زمان اتفاق می‌افتد. مگر آنکه برای نگهداری سالم آن کاری انجام گیرد.
 نظریه دوم معتقد است که موارد ذخیره شده در حافظه از بین نمی‌روند، بلکه با یادگیری‌های بعدی دچار وقفه می‌شوند. به عبارت دیگر فراموشی به دلیل مداخله محفوظات دیگر اتفاق می‌افتد.
اگر رد حافظه به طور خود به خودی محو شود و زوال یابد، عامل اساسی تعیین‌‌کننده برای میزان فراخوانی یا فراموشی اطلاعات، زمان سپری شده است. هرچه فاصله بین یادگیری و یادآوری طولانی‌تر باشد فراموشی بیشتر اتفاق می‌افتد. برای مثال شما خاطرات دوران کودکی خود را سخت‌تر از خاطرات چند روز گذشته به خاطر می‌آورید. یکی از راهبردهای نگهداری و حفظ آموخته‌ها و خاطرات گذشته تمرین و تکرار است. 
اگر فراموشی ناشی از اثر مداخله اطلاعات دیگر باشد، عامل اساسی باید حوادثی باشد که در این زمان اتفاق می‌افتد. هرچه حوادث مزاحم بیشتری اتفاق افتد فراموشی بیشتر می‌شود. برای مثال تصور کنید شما فیلمی‌را تماشا کرده‌اید که در آن شخص سارقی کیف زن جوانی را کنار بانک می‌دزدد. روز بعد، در صفحه حوادث روزنامه، گزارش یک کیف دزدی را در یک طلافروشی می‌خوانید. سپس اگر از شما سوال کنند که در فیلم، کیف زن جوان را در کجا ربوده بودند شما ممکن است دچار اشتباه شوید. 
اما پیرامون اینکه اطلاعات چگونه وارد حافظه ما می‌شوند؛ روان‌شناسان شناختی معمولا فرآیندهای اصلی حافظه را شامل سه نوع عملیات می‌دانند: رمزگردانی، اندوزش و بازیابی‌ (‌خرازی، 1387). این مراحل غالبا متوالی تلقی می‌شوند. در رمزگردانی، داده‌های حسی را به شکل بازنمودهای ذهنی در می‌آورید. اندوزش اشاره به این دارد که شما چگونه اطلاعات رمزگردانی شده را در حافظه خود نگهداری می‌کنید. بازیابی ‌اشاره به چگونگی دستیابی ‌به اطلاعات ذخیره شده در حافظه دارد. این فرآیندها با هم در تعاملند و به یکدیگر وابسته‌اند. یکی از علت‌های فراموشی ما این است که در هنگام رمزگردانی اطلاعات، ذهن ما در جاى دیگرى بوده است. وقتى شما بدون تفکر درباره عملى، آن را نا خود آگاه انجام مى‏دهید، در واقع آن را در ذهن خود ثبت نمى‏کنید؛ پس در آینده نیز چیزى را به خاطر نمى‏آورید. راه حل آن است که آگاهانه عمل کنید و اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافى توجه و حضور ذهن دارید. 
راهبردهای یادآوری و حفظ اطلاعات بر حسب سن، جنس، سطح تحصیلات، فرهنگ و زبان تفاوت می‌کنند (‌خرازی، 1387). یکی از راهبردهای عمومی‌ براى به خاطر آوردن هر موضوع جدید، آن است که آن موضوع جدید با موارد دیگرى که از قبل آن را مى‏شناختیم، یا آن را به راحتى به خاطر مى‏آوریم، مربوط کنیم. چرا ما به سادگى نقشه ایتالیا را به خاطر مى‏آوریم؛ اما به دشوارى مى‏توانیم شکل سرزمین‏هاى آلمان یا فنلاند را به یاد آوریم؟ زیرا معلم از کودکى به ما آموخت که ایتالیا شبیه یک چکمه است؛ یعنى شکلى که ما از قبل آن را مى‏شناختیم. 
برای تقویت حافظه، از قدرت تصویر ذهنى خود بیشتر استفاده کنید! متخصصان علوم شناختی مى‏گویند: هر چه به تصویر درآید، به سادگى به خاطر سپرده مى‏شود. 
راهبرد دیگری که برای تقویت حافظه توصیه می‌شود؛ ایجاد یک ارتباط و پیوند بین مفاهیم و رویداد‌های مختلف است. این راهبرد به شما کمک کند تا حافظه تربیت شده و قابل کنترلى را ایجاد ‏کنید که به دنبالش هستید. این پیوند یا اتصال معانى، ممکن است آگاهانه و در اختیار یا نیمه هشیارانه و نیمه آگاهانه باشد. تداعى معانى نیمه آگاهانه، یعنى همان تداعى‏هاى ناخودآگاهى که در ذهن شما میان کلمات یا حرکات یا تصاویر خاصى با یک خاطره یا معانى دیگر شکل مى‏گیرد. مثلا یادگیرى یک مطلب علمى در کلاس درس با حادثه‏اى که همان زمان موجب جلب توجه شما شده است، عجین مى‏شد و به محض یاد‌آورى تصویر آن حادثه یا جریان، آن مطلب علمى نیز در ذهن شما حضور مى‏یابد. 
بسیارى از این تصاویر جالب را مى‏توان به صورت خودآگاه و عامدانه به وجود آورد. تداعى معانى آگاهانه که کاملا در کنترل اراده و خواست ماست، همان نیروى اتصالى است که حافظه ما را بیدار کرده و پرورش مى‏دهد؛ پس ارتباط میان معانى برقرار کنید تا حافظه‏اى نیرومند به دست آورید. مثلا فرض کنید که مى‏خواهید معناى کلمه انگلیسیNew را به خاطر بسپارید؛ شما در ذهن خود با تکرار کلمه "نیو"، به یاد کلمه نو مى‏افتید. نو و تازه، معناى کاملا نزدیک به جدید، یعنى کلمهNew  دارد. سپس شما با نام "نیو" به یاد نو و در نتیجه به یاد جدید و تازه مى‏افتید.
نتیجه آنکه امروزه با پیشرفت‌های علوم و فناوری‌های شناختی، چیزی به نام حافظه ضعیف وجود ندارد. علوم شناختی، راهبردهای رمزگردانی و سامان‌دهی بسیاری را توصیه کرده است. شما می‌توانید با بهره‌گیری از این راهبردها، حافظه‌ای تربیت شده داشته باشید و بر فراموش‌کاری خود فائق آیید. 
 

admins بازدید : 267 چهارشنبه 03 دی 1393 نظرات (0)


تا چه اندازه با پدیده قطبش آشنا هستید؟ آیا می‌دانید که این پدیده فیزیکی است که باعث شده آسمان آبی به نظر برسد‌. در حقیقت باید بدانید که آسمان آبی نیست، بلکه بنفش است...!
در ادامه مقاله‌، به طور کامل توضیح خواهيم داد که چرا آسمان بنفش رنگ است و چرا به نظر ما آبی به نظر می‌رسد.

نور قطبیده و ناقطبیده
در ابتدا می‌خواهيم شما را با نور معمولی که در فیزیک (‌شاخه اپتیک‌) نور ناقطبیده نامیده می‌شود‌، آشنا کنيم.
نور خورشید، نمونه‌ای از نور ناقطبیده است که راستای انتشار آن، به طور اتفاقی تغییر می‌کند؛ منظور این است که در هر جهتی انتشار می‌یابد.
حال به عنوان مثال، اگر بخواهیم نور خورشید در راستای خاصی که مد نظر ماست، انتشار یابد، تیغه‌ای به نام پولاروید را در مسیر قرار می‌دهیم تا نور در راستایی که ما می‌خواهیم، منتشر شود. در این صورت به نور خارج شده از پولاروید، نور قطبیده گوییم.
پولاروید، شامل مولکول‌های پلیمر زنجیری درازی است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. این مولکول‌ها دارای اتم‌هایی شبیه به ید هستند که در طول زنجیر قابلیت هدایت زیادی را به‌وجود می‌آورند. این مولکول‌های زنجیری دراز، طوری با هم، همخط می‌شوند که همه آنها تقریبا با هم موازیند. به علت قابلیت هدایت زیاد ایجاد شده به وسیله اتم‌های ید، میدان الکتریکی ورودی که موازی با مولکول‌ها، به پولاروید می‌رسد، جذب می‌شود. ورقه‌ای که دارای این‌گونه مولکول‌های پلیمری زنجیری دراز باشد که موازی با هم قرار گرفته‌اند، پولاروید نامیده می‌شود.
وقتی یک موج الکترومغناطیسی روی یک اتم یا مولکول بیفتد، با ابر الکترونی مقید به اتم یا مولکول تاثیر متقابل انجام داده و به آن انرژی می‌دهد. 
حال فرض کنید که یک باریکه نور معمولی (‌نور ناقطبیده‌)‌، از سوی خورشید روی مولکول نوعی گاز که در یکی از لایه‌های اتمسفر واقع است، بتابد. در این صورت آن مولکول خاص همانند یک تیغه پولاروید عمل کرده و نور ناقطبیده را قطبی می‌کند و در عین حال آن را تحت زاویه 90 درجه نسبت به نور فرودی، پراکنده می‌سازد. این نوع از قطبش، قطبش بر اثر پراکندگی نامیده می‌شود که در این نوع پراکندگی، امواج با طول موج کوتاه‌تر (‌انرژی بالا‌) بیشتر از امواج بلندتر (‌انرژی پایین‌)، پراکنده می‌شوند. تجربه نیز ثابت کرده است که پراکندگی با توان چهارم بسامد متناسب و با توان چهارم طول موج نسبت عکس دارد.
 


با توجه به نسبت فوق، نور بنفش که در انتهای طول موج کوتاه طیف الکترومغناطیسی قرار گرفته، تقریبا 10برابر بیشتر از نور قرمز که در انتهای طول موج بلند واقع شده، پراکنده می‌شود. برای هر شش رنگ طیفی، نور بنفش و آبی بیشتر از همه پراکنده می‌شوند. به ازای هر موج قرمز که در جو پراکنده می‌شود، 10 موج بنفش وجود دارد.
نسبت پراگندگی رنگ‌ها به همدیگر، در جدول زیر آورده شده است:
جدول يك
قرمز    نارنجی    زرد    سبز    آبی    بنفش
1    2    2.5    3    6    10




 
با وجود این ترکیب در پراکندگی، آسمان آبی به نظر می‌رسد. آیا این سوال برایتان پیش آمد که چرا با وجود پراکندگی بیشتر نور بنفش نسبت به رنگ آبی، آسمان را همچنان آبی مشاهده می‌کنیم؟
می‌دانیم که در داخل شبکیه چشم، سلول‌های حساس به نور قرار دارند. مقداری از نور توسط سلول‌ها جذب شده و بقیه آن از شبکیه عبور می‌کند. چشم انسان دارای دو نوع سلول بینایی است؛ نوع اول، سلول‌های استوانه‌ای است که فقط میزان روشنايی نور را تشخیص می‌دهند. وظیفه این نوع سلول‌ها تنها درک کلی موقعیت و اجسام اطراف چشم است. نوع دوم، سلول‌های مخروطی هستند که به رنگ حساسیت دارند و به صورت مجتمع در داخل لکه زرد قرار گرفته‌اند که محل کانونی شدن نور در چشم است. درون همه این سلول‌های حساس به طیف رنگی، رنگدانه‌ای به نام ردوپسین (‌یا ارغوانی بصری‌) قرار دارد. چون ردوپسین نسبت به نور بنفش حساسیت کمتری نسبت به آبی دارد، آسمان را در روز روشن، به رنگ آبی می‌بینیم، در حالی که باید بنفش دیده شود!
بسته به ضخامت ذرات موجود در اتمسفر، میزان پراکندگی متفاوت خواهد بود. در روز که ضخامت ذرات موجود، کمتر است، پراکندگی رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و سبز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل آسمان را به رنگ آبی می‌بینیم (‌البته در حقیقت بنفش رنگ است!). قرص خورشید در این وضعیت به رنگ سفید و آسمان اطراف، به رنگ آبی است.
هنگام غروب نیز به دلیل افزایش ضخامت ذرات، بنفش و آبی پراکنده شده و رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و سبز به بیننده می‌رسد. درست قبل از غروب، ضخامت گرد و غبار از 10 تا 100 میکرومتر تغییر می‌کند؛ در نتیجه، همه رنگ‌ها به جزء قرمز، پراکنده می‌شوند. در این لحظات قرص خورشید قرمز رنگ و محیط اطراف آن به رنگ قرمز و نارنجی دیده می‌شود.

admins بازدید : 274 چهارشنبه 03 دی 1393 نظرات (0)


انسان‌ها در هر سنی دچار درد می‌شوند. هر چند برخی افراد طوری متولد می‌شوند که احساس درد ندارند. ممكن است چنین چیزی عالی به نظر برسد، اما این افراد ممکن است بدون آنکه متوجه باشند به خود آسیب برسانند، چرا که درد ندارند تا به عنوان یک سیستم هشداردهنده عمل کند. درد وظیفه مهمی ‌در حفاظت از ما از آسیب به عهده دارد، اما این امر واقعا فقط در مورد درد حاد صدق می‌کند. به نظر نمی‌رسد در دردهاي مزمن کاربرد مفیدی داشته باشد.
به هنگام درد، آسیب بافتی، حسگرهای کوچکی را در سراسر بدن برمی‌انگیزد که در اصطلاح به آنها گیرنده‌های آسیب1 می‌گویند. این اولین مرحله از تجربه درد است. وقتی بافت آسیب می‌بیند، پیامی‌ در طول عصب‌های متصل به نخاع منتشر می‌شود. از بسیاری جهات این همانند اتفاقی است که در سیستم تلفن می‌افتد. پیام‌های الکتریکی در طول خطوط تلفن حرکت کرده و مبادله می‌شوند و برای مغز انسان هیچ معنایی ندارند، تا اینکه توسط گوشی تلفن به صوت تبدیل شوند. همین رویداد در مورد پیام‌های عصبی صدق می‌کند. 
تنها زمانی که ‌این پیام‌های الکتریکی به مغز می‌رسند، تفسیر شده و درد ادراک می‌شود. این امر خیلی سریع اتفاق می‌افتد؛ مثلا فکر کنید با چه سرعتی می‌توانید دستتان را از آب جوش دور کنید.
در فهم اینکه بدن چطور درد را احساس می‌کند؛ دومین ناحیه مهم نخاع2 است. نخاع مجموعه‌ای از اعصاب و سلول‌های اختصاصی است که درون ستون مهره‌ها جای دارند. نخاع همانند یک پایانه پیچیده تلفن است که اطلاعات نقاط مختلف بدن را گرفته و هدایت و کنترل می‌کند.
 در کف جمجمه، نخاع به ناحیه‌ای وصل می‌شود که ما آن را ساقه مغز3 می‌نامیم که قسمت پايینی مغز است. ساقه مغز بخش بسیار پیچیده و درهم تنیده‌ای از مغز است که پیام‌های الکتریکی را از سراسر بدن دریافت می‌کند. این بخش نقش صافی را برعهده دارد که تصمیم می‌گیرد کدام پیام‌ها به سمت مغز حرکت کنند (شکل شماره 1).
چنین نیست که هر پیامی ‌بلافاصله به مغز فرستاده شود، همه آنها به نخاع می‌رسند، اما به شیوه‌های مختلف ورود آنها به مغز مسدود می‌شود. در سال 1965 دو دانشمند معروف به نام‌های پروفسور رونالد ملزک4 و پروفسور پاتریک وال5 اظهار داشتند که درون نخاع دروازه‌ای وجود دارد که اجازه می‌دهد پیغام‌ها از آن گذشته و به مغز برسند.  اگر این دروازه بسته باشد، پیام‌ها به مغز نخواهند رسید و درد احساس نمی‌شود.
این موضوع به توجیه برخی موقعیت‌ها کمک می‌کند. مثلا اگر بخشی از بدن را بعد از صدمه دیدن بمالیم، درد ممکن است نسبتا به سرعت برطرف شود و احساس کنیم بهتر شده‌ایم. به نظر می‌رسد مالش دادن، اعصابی را تحریک می‌کند که حامل درد نیستند اما با گذر از نخاع و بستن "دروازه" اجازه ورود پیام‌های عصبی حاوی درد را نمی‌دهند.
اطلاعاتی که از سوی مغز به سمت پائین می‌آیند نیز ممکن است به باز یا بسته شدن "دروازه" کمک کند. اگر به چیزی که برای شما مهم است "توجه" کنید و حواستان جای دیگری باشد آن گاه اطلاعات مربوط به "توجه" که از مغز به سمت نخاع حرکت می‌کند، "دروازه" را به روی پیام‌های درد می‌بندد و درد کمتری احساس خواهد شد. همین طور اگر توجه و نظر خود را روی یک جراحت متمرکز کنید احتمالا دروازه باز می‌شود و درد بیشتری احساس خواهید کرد.
متاسفانه مسدود کردن این دروازه به اراده ما نیست، اما به نظر می‌رسد چنانچه مغز حس‌های عادی مثل حرکت، لمس و فشار را دریافت کند و یا به افکار غیر از درد بپردازد، آنگاه کمتر درد را ادراک می‌کند. بنابراین فعال باقی ماندن به طور معقول و تمرکز روی مسائلی غیر از درد می‌تواند مفید باشد.
سرانجام ساقه مغز درد را به ناحیه‌ای از مغز موسوم به نیم کره‌های مغزی می‌فرستد. فقط در این ناحیه است که علائم درد در قالب آن نوع دردی که ما با آن آشنا هستیم، احساس می‌شود. در سطح مغز6 است که معنایی از درد ساخته می‌شود و ما درد را ادراک می‌کنیم. سعی می‌کنیم بفهمیم درد برای ما و دیگری چه معنایی دارد. درد از کجای بدن نشأت می‌گیرد؟
 آیا باید نگران آن باشیم یا درد فقط یک التهاب خفیف است که می‌توان آن را نادیده گرفت؟ اگر دردی باشد که پیش از این سابقه نداشته باشد (درد حاد) ممكن است نگران‌کننده‌تر از دردی باشد که حاصل عود یک درد کهنه (درد مزمن) است. 
همچنین هنگامی‌که درد فعالیت‌های روزانه شما را محدود کند و یا شما را از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های مورد علاقه‌تان بازدارد ممکن است بیشتر برایتان آزاردهنده باشد. همچنین هنگامی‌که اطلاعات کافی راجع به دردتان ندارید و تصاویر سی تی اسکن چیزی را نشان ندهند، احتمالا افکار و تصورات شما به هر سو کشیده می‌شوند و شاید رنج بیشتری را متحمل شوید.
پس از گذشت مدت زمانی، شناسایی و تفکیک این احساسات و افکار قوی از درد بسیار سخت خواهد شد. درست همان‌گونه که نمی‌توانید مواد تشکیل‌دهنده یک کیک را از هم جدا کنید، جدا کردن درد از هیجانات، افکار، باورها و اثر آنها روی زندگی شما ممکن است سخت باشد.

ادامه مطلب ...



admins بازدید : 267 چهارشنبه 03 دی 1393 نظرات (0)

تاليف و گرد‌آوري: سید غلامرضا حسینی 
رفاه و آسایشی كه بشر امروز از آن برخوردار است، در پرتو دانش، فناوری مدرن، مهندسی و سایر علوم به ویژه فیزیك، شیمی، زيست‌شناسي و رشته‌های مربوط به آنها به دست آمده است.
در مطالعه این رشته‌ها و تقریبا هر رشته دیگر، فرد به دانستن سطح معینی از ریاضیات نیازمند است. بیشترین معلومات ریاضی برای مطالعه در رشته‌های مهندسی، فیزیك و شیمی ‌مورد نیاز می‌باشد. سایر رشته‌ها مانند پزشكی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، زيست‌شناسي، كشاورزی، بازرگانی، تجارت، بانكداری و ده‌ها رشته دیگر اگر چه ظاهرا ارتباط زیادی با ریاضیات ندارند- و در حقیقت تا صد سال قبل این رشته‌ها تكیه زیادی بر ریاضیات نداشتند- اما در شكل‌های مدرن و امروزی خود، این رشته‌ها دارای نظريه‌هایی هستند كه درك آنها و كاربردشان دقيقا بستگی به آمار و تكنیك‌های ریاضی دارد.
ریاضیات تنها زبانی است كه پدیده‌های طبیعی جهان هستی را به خوبی توضیح می‌دهد. ریاضیات حتی پدیده‌های اجتماعی -خواه اجتماعات بشری، خواه حتي اجتماعات جانوري- را نیز می‌تواند به خوبی تشریح كند و با ترسیم یک مدل، تغییرات آتی آنها را پیش‌بینی كند.
لوباچفسكی می‌گوید: "هیچ شاخه‌ای از علم ریاضی-هر اندازه هم كه انتزاعی و مجرد باشد- وجود ندارد كه یك روز كاربردی برای آن در توضیح پدیده‌های دنیای واقعی پیدا نشود."
ازكهكشان‌ها و حركت سیارات عظیم به دور خورشید گرفته تا حركت ابرها، بادها، گردبادها و از پرواز فضاپیماهای غول‌پیكر و هواپیماهای عظیم‌الجثه و حركت قطارها، كشتی‌ها و خودروها گرفته تا اُفتادن سیبی از درخت و سقوط قطرات باران و به وجود آمدن رنگین‌كمان و حركت بی‌امان و خستگی‌ناپذیر الكترون‌ها به دور هسته اتم‌ها و فعل و انفعالات شیمیایی كه میلیون‌ها مورد از آن هر لحظه در طبیعت رخ می‌دهد و هرگونه تغییر در هر چیز و هر زمان، همه و همه با كمك مدل‌ها و معادلات ریاضی قابل بررسی هستند.
قسمت عمده فیزیك با زبان ریاضی قابل تشریح و فهم است. نظريه‌های كوانتوم و نسبیت كه قوانین كائنات را تشریح می‌کنند، با زبان ریاضی بیان می‌شوند. 
گالیله می‌گوید: "جهان هستی همواره در برابر دیدگان حیرت‌زده انسان گسترده خواهد ماند و انسان هرگز نمی‌تواند آن را درك كند، مگر این كه زبانی كه این جهان با آن نوشته و توضیح داده شده است، را یاد بگیرد و حروف آن را بشناسد. این چیزی جز ریاضیات نیست و این حروف جز مثلث، دایره و سایر اشكال هندسی چیز دیگری نیستند. بدون این زبان انسان حتی یك كلمه از جهان هستی را نخواهد فهمید و همواره مانند گمشده‌ای است كه در كوچه‌های پر پیچ وخم سرگردان است."
بسیاری از مردم فكر می‌كنند كه فارغ‌التحصیل رشته ریاضی، فقط كارایی آنها در تدریس ریاضیات است، در حالی كه امروزه در غرب، بسیاری از كارفرماها برای استخدام در بخش‌های مختلف سازمان‌ها و نهادهای خود، علاقه‌مند هستند متخصصانی را كه استخدام می‌كنند، دارای معلومات خوبی از ریاضیات نیز باشند، به ویژه قادر به تجزیه و تحلیل مسائل موجود در آن كار و مطابقت دادن آنها با مدل‌های ریاضی و بالاخره حل مسئله باشند.
موارد ذكرشده برخی از دلایلی بودند كه آموختن ریاضیات را در عصر امروز ضروری می‌كنند. اما آموختن ریاضیات یك دلیل دیگر هم دارد و آن این است كه برای بسیاری از انسان‌ها ریاضیات از جذابیت خاصی برخوردار است و آن پی بردن به شگفتی‌ها و اسرار و زیبایی‌هایی است كه این دانش در ذات خود نهفته دارد.

ریاضیات و زندگی
علم، لقمه برگرفتن از سفره طبیعت، و ریاضی زاییده احتیاج و در آغاز مبتنی بر تجربه است. ریاضیات انعكاس دنیای واقعی در ذهن ماست. به عقیده برخي، ریاضیات زیباترین زبان برای توصیف طبیعت و روابط بین پدیده‌های طبیعی است.
سیلوستر می‌گوید: "ریاضیات، مطالعه شباهت‌ها در تفاوت‌ها و مطالعه تفاوت‌ها در شباهت‌هاست."
 علت اساسی موفقیت ریاضیدانان در آفریدن علمی ‌به این زیبایی كه عمیق‌ترین معرفت بشری شمرده می‌شود: سخت‌گیری بدون بخشش كوچك‌ترین خطاها، دركنار روش و معیارهای منطقی آنها به همراه جدیت خلاقیت، به غایت اندیشیدن و نیز بلندپروازی و جسارت شكستن هرچه موجود است.
 به هر قسمت از زندگی كه كنجكاوانه و با دقت بنگریم، اثر مستقیم یا غیرمستقیم ریاضیات را در آن مشاهده می‌كنیم.
 نمونه آن كشف اخیر این مسئله توسط دانشمندان است كه: "یكی از انواع حشرات كه بر روی شاخ و برگ درختان لانه‌سازی می‌كند، روش كارش بر اساس یك فرمول پیچیده ریاضی است."
در حالت كلی ریاضیات، راه‌های متعددی برای باز شدن فكر در اختیار ما قرار داده كه از مهم‌ترین آنها مطالعه ریاضیات در شاخه تركیبیات است.
ریاضیات به ما كمك می‌كند تا مشكلات و موضوعات زندگی را بهتر و راحت تر تجزیه و تحلیل‌ كنیم. آمارهای جهانی نشان می‌دهد، طلاق در خانواده‌هایی كه حداقل یكی از همسران، ریاضی خوانده است، درمقایسه با سایر خانواده‌ها بسیار كمتر است.

ریاضیات و علوم
اكثر ریاضیدانان به گونه‌ای طبیعت‌شناس هستند یا این كه هم فیزیكدان و هم ریاضیدان هستند. یعنی فیزیكدانان برای حل مشكلی از طبیعت یا بررسی مسائل طبیعی به ریاضیات رجوع می‌کنند.
بنابراین با ابزار ریاضی و ذهن خلاق فیزیكی می‌توان پرده از خیلی مبهمات و مجهولات برداشت و ریاضی فیزیكی شد و به كشف‌های بزرگی دست یافت كه الگوی دانشمندان هم این بوده است.
پس علوم مختلف به هم تنیده شده و مكمل‌های يكدیگرند، رشد یكی به دیگری وابسته است و لزوم پیشرفت در یك شاخه از علم، پیشرفت در شاخه‌ای دیگر هم هست. مثال‌های زیر این مسئله را برای ما روشن‌تر می‌كند. 
كارل فریدریك گوس (1855-1777) روی نقشه‌های جغرافیایی كار می‌كرد. با روش گوس توانستند بسیاری از نقشه‌های جغرافیایی را در نقشه‌برداری اصلاح كنند.
 ولی این روش كه برای تهیه و تصحیح نقشه‌های جغرافیایی در نظرگرفته شده بود، برای حل مسئله حركت آب در اطراف یك جسم و یا حركت هوا در اطراف بال هواپیما هم به كارگرفته شد.
بنابراین ریاضیات سال‌ها ازصنعت جلوتر است و انسان می‌تواند با کمک ریاضیات مسئله‌های پیچیده صنعت را حل كند. با استفاده از یك نظریه ریاضی كه قبلا كشف شده بود توانستند مسئله‌های عملی مهمی ‌را حل كنند.
جیمز كلارك ماكسول (1879-1831) فیزیكدان انگلیسی، قانون نوسان‌های الكترومغناطیسی را به یاری معادله‌های ریاضی بیان كرد، او با روش ریاضی نتیجه گرفت و ثابت كرد، موج‌های الكترومغناطیسی با سرعتی نزدیك به سرعت نور منتشر می‌شوند.
در ضمن ماكسول تاكیدكرد در طبیعت به جز موج‌های كوتاه، موج‌های الكترومغناطیسی بلند هم وجود دارند. پیش‌بینی ماكسول به حقیقت پیوست و 25 سال بعد، موج‌های رادیویی كشف شدند.

 

زیبایی‌شناسی ریاضی
علاقه به هنر و توجه به زیبایی‌های طبیعت و زندگی یكی از جنبه‌های شخصیت انسانی را تشكیل می‌دهد، و این علاقه را می‌توان از همان سال‌های نخست تحصیل، شكل داد و تقویت كرد. 
درس‌های ریاضی می‌تواند نقش عمده‌ای در شكوفایی زیبایی‌شناسی داشته باشد، معلم باتجربه می‌تواند از هر فرصتی برای تقویت درك هنری دانش‌آموزان استفاده كند وظرافت بیش‌تری به روحیه زیبایی‌شناسی آنها بدهد.
كودكان ونوجوانان هر چیز جالب را دوست دارند، و در ریاضیات، موضوعات جالب و زیبا فراوان است. ریاضیات دانشی است منطقی، دقیق و قانع كننده و همه بخش‌های آن، مثل حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته‌اند.
سرچشمه تاثیر احساسی و هنری ریاضیات را، باید در قطعی بودن نتیجه‌گیری‌ها و عام بودن كاربرد‌های آن و همچنین، در كامل بودن زبان ریاضیات، در مسئله‌های معمایی و سرگرم‌كننده، جست‌وجو كرد.

منبع : دانشمند

admins بازدید : 290 پنجشنبه 27 آذر 1393 نظرات (0)

زمین یک قمر دارد و این قمر در حالی که خود به دور خورشید می چرخد؛ به دور زمین می چرخد .اگرچه حجم ماه فقط۱/۵.حجم زمین و جرم آن ۱/۸۱جرم زمین است ؛تاثیرش بر زمین ؛شایسته اعتنای بیشتری است . جزو مد اقیا نوس ها نمونه ای از اثرات ماه بر زمین است . از اثرات دیگر ماه بر زمین ثابت نگه داشتن محور زمین می باشد

نزدیک بودن ماه به زمین مطالعه آن را از نخستین روزهای پیدایش نجوم امکان پذیر کرده است . فاصله متوسط آن فقط ۶۰ برابر شعاع زمین است

البته بخشی از اطلا عات ما با کمک تلسکوپ بدست آمده است ؛ولی بخش زیادی از انچه می دانیم از مشاهده با چشم غیر مسلح است .مانند اینکه ماه هر ماهه دور کاملی از حالت های مختلف –ازماهنوتاحلالوتربیعرادرآسمانطیمیکند . وهمچنیناینکههمانمسیریرادرآسمان طی می کند که خورشید طی می کند

این تحقیق با این فرض آغاز می شود که ماه برای ما اهمیت حیاتی دارد و نبود یا دور شدن آن از زمین می تواند با عث نابودی ما شود . در واقع زمین از محور خود خارج شده و دیگر تغییر فصول ؛آمدن بهار و باز شدن گلها را نخواهیم داشت

 

 

admins بازدید : 234 چهارشنبه 02 مهر 1393 نظرات (0)

 

چگونه افکار شهوانی را از خود دور کنیم

چگونه افکار و تخیلات شهوانی را از خود دور کنیم؟

افکار انسان ها مانند اتومبیلی است، که اگر کنترل نشود ممکن است به هر طرف برود، اما یک راننده ماهر می تواند آن را در یک مسیر صحیح به حرکت در آورده و به سر منزل مقصود برساند. برای کنترل و هدایت افکار سعی و تلاش زیادی لازم است تا دچار وسوسه های شیطانی نشود. اگر انسان اثرات و عواقب افکار ناپسند را در نظر داشته باشد سعی خواهد کرد فکر خود را در مسیر صحیح هدایت کند.

 بعضی از راه های کنترل غرایز جنسی و افکار شیطانی و شهوانی عبارتند از:

 1. خرد ورزی: یکی از راه های مهار احساسات و افکار ناپسند و متعادل ساختن غریزه جنسی استفاده از نیروی خرد وعقل است؛ حضرت امام علی(ع) می فرماید:« به درستی که از برای دلها اندیشه ها و خواهش های بدی باشد و عقل ها منع می کند از آنها ». بنابراین، عقل نگهبان خیر خواهی است که مانع طغیان غرایز می شود؛ کسی که عقل را راهنمای خود قرار دهد، لذت آنی و لحظه ای را بر لذت دائمی ترجیح نمی دهد و با در نظر گرفتن مفاسد و نتایج شهوت رانی و بی بند وباری، از پیروی بی قید و شرط تمایلات و افکارنفسانی و شیطانی پرهیز می کند. البته عقل ضعیف و ناتوان هرگز قادر به مهار احساسات تند و سرکش دوران جوانی نیست، بلکه باید عقل را نورانی کرد و آن فقط با انجام اعمال نیک و با توکل به خدای تعالی و توسل به امامان معصوم (ع) میسر است؛ حضرت امام علی (ع)  فرمودند: « ذکر و نام ما اهلبیت موجب شفای بیماری روحی، روانی و جسمی خواهد شد ».

 2. خدا محوری : به طور طبیعی در هنگام بلوغ و فشار غریزه جنسی عقل به تنهایی قادر به کنترل شهوت نیست؛ در این شرایط به سلاحی برنده تر نیاز است و آن تقوی و عشق به خدا ودر یک کلمه خدا محوری است. با رعایت تقوی نه تنها انسان از محیط گناه آلود و شهوت انگیز دوری می کند، بلکه برای او چنان حالتی ایجاد می شود که حتی با ورود به ورطه گناه می تواند خود را حفظ کند.

 قرآن مجید می فرماید:« پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه‏هاى شیطانى که پیرامون وجود آنها در گردش است مى‏شوند به یاد خدا مى‏افتند و بینا مى‏گردند ».پس، اگر کسی توجّه ‏کند که خدا کارش را مى‏بیند و حرفش را مى‏شنود، همین توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه مى‏شود. چنان که امام صادق (ع)درباره‏ این آیه فرمود: «وسوسه گناه به سراغ بنده مى‏آید، او به یاد خداوند مى‏افتد، متذکّر شده و انجام نمى‏دهد».

 مثلاً حضرت یوسف (ع) با استفاده از قدرت معنوی وتقوا خود را از آلوده شدن به گناه حفظ کرد. خدای متعال به وسیله مقررات دینی، پسران و دختران را در حیطه شرع محدود می کند و از طغیان غریزه باز می دارد که مهم ترین آنها ارتباط خلق وخالق یعنی نماز و روزه است؛ قرآن کریم نماز را یک عامل بازدارنده از گناه می داند آنجا که می فرماید :«نماز آدمی را از کارهای زشت باز می دارد».

 طبیعت نماز از آنجا که انسان را به یاد نیرومندترین عامل بازدارنده یعنى اعتقاد به مبدء و معاد مى‏اندازد، داراى اثر بازدارندگى از فحشاء و منکر است. تمام اجزاء نماز موجى از معنویت در وجود او ایجاد مى‏کند، موجى که سدّ نیرومندى در برابر گناه محسوب مى‏شود. منتها هر نمازى به همان اندازه که از شرایط کمال و روح عبادت برخوردار است نهى از فحشاء و منکر مى‏کند، گاه نهى کلى و جامع و گاه نهى جزئى و محدود. ممکن نیست کسى نماز بخواند و هیچ گونه اثرى در او نبخشد هر چند نمازش صورى باشد هر چند آلوده گناه باشد، البته این گونه نماز تأثیرش کم است، این گونه افراد اگر همان نماز را نمى‏خواندند از این هم آلوده ‏تر بودند.

admins بازدید : 403 جمعه 28 شهریور 1393 نظرات (0)

مغز انسان مانند کتابخانه ای است که به جای کتاب در آن خاطرات یا حافظه انسان قرار دارد. با افزایش سن به علت وجود مشغله های فکری، ممکن است انسان دچار فراموشی شود. بهترین راهبرای جلو گیری از فراموشی و  افزایش تمرکز" فعال بودن ذهن " است. انجام فعالیت هایی مانند حل معما، پازل، جدول، مطالعه، خاطره نویسی، ورزش، کارهای هنری و... در فعالبودن ذهن و فکر انسان موثر است. روش های صحیح مطالعه نیز می تواند در افزایش تمرکز و تقویت حافظه موثر باشد که در این نوشتار به آن اشاره شده است.

کاهش هواس پرتی

هر بار که هنگام انجام  یک وظیفه دچار  حواس پرتی می شوید، با یک وقفه زمان زیادی را از دست می دهید و بازگست دوباره به هوشیاری دشوار می شود. برای کاهش حواس پرتی، شانس خود را برای تمرکز در زمان طولانی تقویت کنید.برای درس خواندن به محیط نروید که مردم و اشیاء، حواس شما را پرت می کنند. از وسوسه هایی که شمارا از وظایف خود سرباز می زنند، دوری کنید. ( وسوسه ها شمارا طعمه قرار می دهند.)

admins بازدید : 256 پنجشنبه 13 شهریور 1393 نظرات (0)

محیط بیرون مکان مناسبی برای انجام آزمایش های علمی نیست، به همین خاطر است که بوم شناسان بسیاری در آزمایشگاه ها آزمایش خود را بارها و بارها تکرار کنند، با وجود اینکه می دانند نتایج به دست امده انچه که در طبیعت اتفاق افتاده را به طور کامل بازتاب نمی کنند. اما محققان در مرکز بوم شناسی در آلمان محیط وحشی بر روی دریاچه استکین ایجاد کرده اند که می تواند آزمایش ها را به صورت کنترل شده انجام دهند. این آزمایشگاه واقع در دریاچه، مجموعه ای متشکل از بیست و چهار دریاچه کوچک است به نام " مزوکزوم " که دارای سیلندرهایی است که حدود 9 و 20 متر عمق دارند و آب، گیاهان، جلبک ها و غیره را نگه میدارند. دانشمندان در حال افزایش دمای 12 عدد از این دریاچه ها هستند تا تاثیر تغییرات آب و هوا را در زیست بوم آب شیرین مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. 

admins بازدید : 164 چهارشنبه 12 شهریور 1393 نظرات (0)

یک شرکت فرانسوی  پارچه حس کننده هوشمندی عرضه کرده است که می تواند سلامتی کاربر را رهگیری کرده و در طول شستشو دوباره شارژ می شود. میکرو حسگر های درونی پارچه شرکت cityzen sciences  بر سلامت و سطوح خستگی کاربر نظارت می کنند. این پارچه عرق ، میزان تنفس ، ضربان قلب و حرکت فرد را از طریق GPS  می خواند و می توان آن را برای تولید دستکش ها، پیراهن ها و شلوارها  به کار برد. در سامانه ابداعی حسگرها، پارچه، محاسبات توزیع شده و فرستنده کوچکی که با باتری نیرو دهی می شوند، در درون واحدی ترکیب شدهاند که در زمان واقعی به یک گوشی هوشمند مرتبط می شوند. نرم افزار ویژه تلفن همراه داده های دریافتی از پارچه را تحلیل و ذخیره می کند و نشان می دهد که آیا کاربر خسته، دارای استرس یا در آستانه حمله قلبی هست یا خیر!؟

admins بازدید : 263 دوشنبه 03 شهریور 1393 نظرات (0)

 

عهد دودمان سوم مصر معمار نابغه ای به نام ایم حوتپ Imhotep برای فرعون مصر،

زوسر «جوزر» (حدود ٢۶۴٩ - ٢۶۶٣ ق م) مجتمع عظیمی در سقاره، و گورستان گروهی نزدیک تختگاه مصر؛ ممفیس می سازد.

● اهرام مصر :

عهد دودمان سوم مصر معمار نابغه ای به نام ایم حوتپ Imhotep برای فرعون مصر، زوسر «جوزر» (حدود ٢۶۴٩ - ٢۶۶٣ ق م) مجتمع عظیمی در سقاره، و گورستان گروهی نزدیک تختگاه مصر؛ ممفیس می سازد. افزون بر این، هرمی پله پله از سنگ بنا ساخت م مرقد و تأسیسات جانبی دیگری در اطراف هرم بدان افزود. هرم عظیم زوسر که به منظور حفاظت از جسد فرعون مصر بنا گردید؛ کهن ترین اثر معماری باقی مانده از مصر باستان است. این معماری خود الگویی گشت تا آیندگان به تقلید و تبعیت از آن، دست به کار ساختمانی عظیمی بزنند که یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته شود.

معماری پادشاهی کهن، اهداف و انگیزه های آن دست مایه ای گردید تا مورخان و باستان شناسان بر این دوره پانصدساله و شرایط و اوضاع اجتماعی آن را بر مبنای بناهایی که به هر صورت از سنگ آهک و گرانیت در مقیاس بزرگ برای ساختن ساختمان ها در مقبره ها به کار می رفت، شناسایی کنند.

ادامه... در ادامه مطلب...

admins بازدید : 393 دوشنبه 13 مرداد 1393 نظرات (2)

 

محققان دانشگاه مراکش و دانشگاه نمور بلژیک دریافتند سپر های تابشی (موها) نقش مهمتریدر مقایسه با رسانایی را در عایق بندی بدن حیوانات قطبی مانند  پنگئون و  خرس های قطبی، نیستبه تصورات پیشین ایفا می کنند. پیش تر تصور می شد، پرها و پوست چنین حیوانات بابه دام انداختن لایه ای از هوا ( که رسانایی و از دست رفتن گرمای بدن را کند می کند) آنها را گرم نگه می دارد. << پریسیلا سیمونیس >>، دانشمند حوزه بیوفوتون و تیم شوند، بیشتر تحت تاثیر تابش و نه رسانایی گرمایی است. وی و همکارانش با استفاد از مدل های رایانه ای نشان دادند چگونه سپرهای تابشی که برای تقلید از موهای منفرد در پوست خرس استفاده می شدند، به طور موثری گرما را متفرق می کنند. فرآیند متفرق کردن شامل شکستن انرژی در زاویه ای بالغ بر 90 درجه منبع آن است. نتایج به دست امده نه تنها در ساختمان ها موثر است، بلکه منجر به تولید نسل جدیدی از لباس های گرم و کیسه های خواب می شود.

admins بازدید : 477 چهارشنبه 01 مرداد 1393 نظرات (2)

اخیرا  شرکت پپسی کولا که یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده نوشابه در جهان است ، بطری های جدیدی برای محصولات خود ابداع کرده است. از سال 2010 این شرکت بر آن شده است تا برای  حفظ منابع  طبیعی از خاک ، آب و انرژی به نحوا حسن  استفاده کرده و هدف  خود را در ارائه نو آوری هایی در این زمینه قرار داده است . اخیرا این شرکت موفق به ساخت اولین  بطری پلاستیکی در جهان شده که  تماما از مواد اولیه گیاهی و تجدید پذیر ساخته  شده است. این بطری  در مقایسه با بطری های  پلاستیکی معمولی  موجود در بازار  که از جنس pet  میباشند از خود کربن کمتری در طبیعت به جا میگذارد.

ترجمه : مهرداد معینی

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بر روی کدام یک از موضوعات سایت باید بیشتر کار شود.
    آمار سایت
  • کل مطالب : 210
  • کل نظرات : 69
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 160
  • آی پی دیروز : 69
  • بازدید امروز : 312
  • باردید دیروز : 869
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,722
  • بازدید ماه : 2,489
  • بازدید سال : 47,470
  • بازدید کلی : 287,518